Senin, 07 Maret 2016

Bimbingen PA Kategorial Tgl. 6 - 12 Maret 2016

BIMBINGEN PA MAMRE TGL. 6 - 12 MARET 2016
Nrs. Bp. Rey Tarigan

MUSYAWARAH NGAWAN

Ogen : 1 Korinti 16:13-16

Tema : Mamre si erjaga-jaga
Tujun : Mamre ngasup :
1) Erlajar arah Istefanus kerna cara nggeluh i bas nampati anak-anak Dibata
2) Njelasken kai sukat-sukatna i bas ia ngatakenca maka ia dilaki si megegeh
3) Erbahan simbol erjaga-jaga

Penjelasen Bahan Ogen

Bahan ogen merupaken kata-kata penutup rasul Paulus man perpulungen Korinti i bas suratna si pemena. I bas kata-kata penutup enda lit piga-piga hal si ipesanken rasul Paulus man perpulungen Korinti. Secara khusus i bas bahan ogenta, piga-piga hal si ipesanken e me:
1) Ay. 13, rasul Paulus ngajuk perpulungen Korinti gelah: erjaga-jaga, tetap erkiniteken, bersikap bagi dilaki ras megenggeng. Erjaga-jaga ertina waspada, siap sedia katawari paksa pe erkiteken kerehen Dibata si peduakaliken la lit ise pe si meteh ndigan waktuna. Tetap erkiniteken (Alkitab Bhs. Ind. Terj. Baru - TB LAI, “Berdirilah teguh dalam iman”) ertina cikep alu paguh Kata Dibata (bdk. Gal. 5:1; Flp. 4:1; 2 Tes. 2:15), enda berkaiten ras situasi si terjadi i perpulungen Korinti (banci inen i bas ps. 1:10-17), gelah ula murah terombang-ambing pengajaren-pengajaren si la benar. Bersikap bagi dilaki ras megenggeng merupaken parafrase (pembahasaan ulang) rasul Paulus kerna Kata Dibata i bas Masmur 31:25, si maksudna gelah perpulungen pang (berani dan bertahan di dalam iman) i bas ngalaken kerina perbeben si reh (i bas Alkitab Bahasa Indonesia Sehari-hari - BIS, ikataken “Bertindaklah dengan berani dan jadilah kuat”).
2) Ay. 14, rasul Paulus mereken pergegeh, amin pe i bas situasi si la bagi ukur, tetaplah ngelakoken kai si banci ilakoken erpalasken kekelengen (penekanen ps. 13:13).
3) Ay. 15 ras 16, merupaken contoh si ibereken rasul Paulus ras pengajuk guna ngusih Istefanus, sekalak perpulungen si pemenana ertobat jadi pengikut Kristus i Akaya (provinsi Romawi si ibukotana e me Korinti) janah Paulus si baptiskenca (ps. 1:16). I jenda ituriken rasul Paulus kerna kegeluhen Istefanus si banci ijadiken usihen, sebab iendeskenna dirina ras jabuna guna nampati anak-anak Dibata (i bas TB-LAI, “mengabdikan diri”. I bas BIS, ikataken “Mereka dengan sepenuh hati bekerja khusus untuk melayani”).

Pengkenaina

Tema : “Mamre si erjaga-jaga”. Tujun : Mamre ngasup : 1) Erlajar arah Istefanus kerna cara nggeluh i bas nampati anak-anak Dibata. 2) Njelasken kai sukat-sukatna i bas ia ngatakenca maka ia dilaki si megegeh. 3) Erbahan simbol erjaga-jaga. Temanta berkaiten ras penjelasen ay. 13 i datas, e si jadi persinget man banta Mamre gelah waspada, siap sedia katawari paksa pe. Waspada i jenda banci ka sikaitken ras godaan-godaan si banci ncedai kinitekenta sebage Mamre, e makana sebage Mamre ula kita murah tergoda entah pe murah terpengaruh hal-hal si la benar erpalasken Kata Dibata.
Tujun si pemena ngajuk kita sebage Mamre gelah ngusih kai si enggo ilakoken Istefanus e me ngendesken dirinta ras keluarganta alu tutus guna nampati anak-anak Dibata. Adi enggo siendesken geluhta man Dibata tentuna lit i bas dirinta kiniteken, keyakinan, bahwa Dibata pasti nampati kita ras ncukupken kerina si ibutuhken kita i bas kegeluhenta, amin pe nampati tapi la kita kekurangen i bas kai pe.
Alkitab TB-LAI seri terjemahenna ras Pustaka si Badia e me : “Bersikaplah seperti laki-laki! Dan tetaplah kuat”, adi bas Alkitab BIS ikataken “Bertindaklah dengan berani dan jadilah kuat”. Sukat-sukatna i jenda maksudna e me lit keberanian i bas dirinta sebage Mamre guna ngalaken kerina perbeben si reh, labo kiam entah pe melarikan diri dari masalah, tetapi menghadapinya dengan iman yang teguh di dalam Kristus. Keberanian i jenda mungkin iasosiasken rasul Paulus ras biak dilaki sejati bagi Yesus Kristus si pang menghadapi ras menjalani jalan penderitaan.

BIMBINGEN PA MORIA TGL. 06-12 MARET 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)

Ogen : Pengerana 7: 23-25
Tema : AMIN ERUNGGA TETAP ERLAJAR (NUNUT)
Tujun : Gelah Moria :
1) Meteh maka i bas proses erlajar lit runggana (tantangen)
2) Tetap nunut (tekun) i bas erlajar

Penjelesan Bahan Pustaka Si Badia

Guna ndatken pemeteh, si pemenana si la banci la lit i bas kalak e me mehamat dingen erkemalangen man TUHAN. “Kalak lenge la nggit mperdiateken kepentaren dingen la ia nggit erlajar” (Kuan-kuanen 1:7). Bahan ogenta ngerana kerna ketutusen Pengerana i bas ndarami kepentaren. I bas ay. 23, Pengerana tuhu-tuhu megermet, tapi kebalikenna si idatkenna, semakin iayakina kepentaren e reh dauhna kepentaren e (seolah-olah lit kontradiksi si ialami Pengerana e. I bas sada dampar ipergermetkenna kel, tapi i bas dampar si deban la idatkenna kepentaren e). Kepentaren kadang la terselami manusia, bahkan mesera guna ndatkenca (bdk. Job 28:12-14, “Kepentaren la lit ijumpai i bas manusia”). Ertina jelas, maka kepentaren e labo erkiteken gegeh dingen kebeluhen manusia tapi pemere i bas Dibata nari. I bas Job 28:28, “Nina Dibata man manusia, “erkemalangenlah man Dibata, maka kam pentar, silahkenlah si jahat, maka dat kam pengertin”.
Amin mbue tantangen sialami Pengerana i bas ndatken kepentaren e, labo erbahanca ia putus asa, tetap ia erlajar muat pemeteh. Pemeteh i jenda, labo hanya secara akademis (itelektual), tapi secara holistik subuk si membangun karakterna ras spiritualitasna. Arah kepentaren si lit bas ia, maka ngasup ia mbedaken apai si mehuli, apai si la mehuli ras ietehna uga jahatna ras lengena kebodohen e. Ertina, bodoh i jenda bebal la nggit ia iajarken, enggo beluh akapna bana.

Pengkenaina

Lit kata-kata motivasi nina, long life education, sepanjang geluh kita erlajar seh ngayak iiket kambal-kambalta makana kita ngadi erlajar. Enggo pasti si nimaksud i jenda labo hanya secara akademis. Sabab adi secara akademis, lit nge limit-na, walaupe lit piga-piga contoh enggo pe usiana 70 tahun tetap denga tutus guna erlajar secara akademis. Bage me pentingna kel siakap kepentaren e lit bas kita. Sabab arah kepentaren e, maka ngasup kita ndalani geluh enda, amin mbue pe tantangen la murah kita putus asa, tek kita, pasti lit lalap ibereken Tuhan dalan pulah. Erlajar subuk formal (bangku sekolah) ras non-formal (arah pengalamen kegeluhen, kesaksian geluh kalak, kursus-kursus rsd.), enggo pasti mbue tantangen sialami kita. Enggo pasti siutamana kel peraten dagingta, terlebih lingkungen sama sekali la mendukung. Pasti jaman enggo ndauh berbeda, adi nai diberu memang sulit guna ndatken pemeteh sabab lit pemahamen ujung-ujungna ku dapur ka nge kari. Tapi genduari kesempaten e seri, diberu ras dilaki. Si paling penting ula murah bosan, medu, nutus kita erlajar secara khusus si kin tuhu-tuhu siminati kita.
Bage pe sebage orang tua tetap sibabai anak-anakta guna tutus erlajar ndarami pemeteh ras kepentaren. Ilmu secara intelektual penting terlebih erkemalangen man Dibata. E maka serilah sikapta man anak-anak e dalam rangka memotivasi semangatna erlajar. Sabab terkadang mbue orang tua, merawa besar dikenca nilai anak-anakna la mejile i sekolah, tapi la gereja anak-anak e labo uga pe nina orang tua e. Ula berkecil hati entah pe putus asa, terlalu memaksaken kehendak piah dungna sitekan anakta dikenca kurang mejile nilaina bas sekolah. Banci jadi secara akademik kurang ntah la ia berprestasi, tapi i bas hal si deban (olah raga, kesenian, tata boga, fasion, rsd.) i je ia menonjol. E maka adi i luar negeri penghargaan e ibereken man kerina anak rikutken kemampuan ras kelebihenna masing-masing labo hanya i bas bidang eksakta, akademik. Adi bas bidang olah raga ia menonjol ia pe ndatken penghargaan. Belajarlah terus guna kita jadi kalak pentar, labo hanya pintar, gelah alu bage siteh si mehuli entah si la mehuli ras sidalanken si mehuli si ngena ate Dibata.

BIMBINGAN PA PERMATA TGL. 6 - 12 MARET 2016
Nrs. Bp. Rey Tarigan

Yang Muda, Yang Memimpin!
1 Samuel 17:31-39

Agar PERMATA GBKP dapat :
1) Menjelaskan pendorong Daud maju berperang menghadapi Goliat
2) Mengembangkan kepemimpinan dalam masa mudanya (menjadi pemimpin untuk dirinya)

Penjelasan Bahan Alkitab

Cerita kepahlawanan Daud merupakan cerita populer yang banyak dikisahkan ulang baik dalam buku-buku cerita maupun dalam film-film. Yang menjadi fokus dalam pengulangan cerita tersebut biasanya adalah bagaimana cara Daud mengalahkan Goliat, bagaimana Daud yang tidak diunggulkan mampu menang melawan Goliat yang tidak sebanding dengan dirinya. Tetapi Daud tidak secara instan memperoleh keberanian yang cukup dalam menghadapi Goliat.
Proses panjang dilalui Daud sebagai seorang gembala yang menggembalakan, memelihara dan menjaga kawanan ternaknya. Hal ini diceritakan Daud sendiri kepada Saul pada ay. 34-36. Pekerjaan sebagai gembala bukanlah pekerjaan mudah, walaupun status gembala dalam masyarakat Yahudi termasuk dalam kalangan masyarakat rendah. Dibutuhkan ketelitian, kesabaran, keberanian, dan tanggung jawab yang besar dalam memelihara dan menjaga kawanan ternaknya. Itulah sebabnya kata-kata “gembala” dan “menggembalakan” digunakan lebih dari 200 kali dalam Alkitab untuk menggambarkan sosok Allah dan para pemimpin Israel (bdk. Mzm. 23; Yes. 40:11; Yer. 23; Yeh. 34; Yoh. 10:7-17; Ibr. 13:20, dsb.).
Hal lain yang penting untuk diperhatikan adalah relasi Daud dan Tuhan yang sangat dekat. Kata-kata Daud pada ps. 17:45-47 menggambarkan bagaimana relasinya dengan Tuhan terjalin dengan baik. Di dalam relasinya yang dekat itu, Daud sangat yakin bahwa Tuhan pasti akan memberikan kekuatan, karena Daud menjadikan Tuhan sebagai sumber kekuatan dan pengharapannya (bdk. Mzm 33:16-19).

Aplikasi

Tema PA kali ini adalah “Yang Muda, Yang Memimpin!” Tujuan, Agar PERMATA GBKP dapat : 1) Menjelaskan pendorong Daud maju berperang menghadapi Goliat. 2) Mengembangkan kepemimpinan dalam masa mudanya (menjadi pemimpin untuk dirinya). Bila dikaitkan dengan bahan Alkitab, maka tema dan tujuan di atas mengacu pada teladan yang diberikan oleh Daud sebagai seorang yang masih muda (menjadi raja ketika ia berusia 30 tahun, bdk. 2 Sam. 5:4). Dalam kemudaannya Daud tidak merasa minder atau rendah diri di antara saudara-saudaranya yang lebih tua, bahkan di hadapan raja Saul sekalipun Daud percaya diri. Kepercayaan dirinya itu tidak diperoleh secara instan, ia berproses sebagai seorang gembala dan menjalin hubungan yang erat dengan Tuhan setiap saat.
Melalui bahan PA ini tentunya diharapkan agar PERMATA termotivasi untuk menjadi pemimpin-pemimpin di manapun berada. Pemimpin yang mau berproses (bersedia jatuh-bangun, berhasil-gagal, mau belajar dari pengalaman kehidupan dan pengalaman orang lain), dan tentunya memiliki hubungan yang dekat dengan Tuhan. Sebagaimana tujuan yang kedua, maka PERMATA diharapkan mampu memimpin dirinya sendiri, mandiri, dan proaktif. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar