BIMBINGEN PA MAMRE TGL. 6 -
12 MARET 2016
Nrs. Bp. Rey Tarigan
MUSYAWARAH NGAWAN
Ogen : 1 Korinti 16:13-16
Tema : Mamre si erjaga-jaga
Tujun : Mamre ngasup :
1) Erlajar arah Istefanus
kerna cara nggeluh i bas nampati anak-anak Dibata
2) Njelasken kai sukat-sukatna
i bas ia ngatakenca maka ia dilaki si megegeh
3) Erbahan simbol erjaga-jaga
Penjelasen
Bahan Ogen
Bahan ogen
merupaken kata-kata penutup rasul Paulus man perpulungen Korinti i bas suratna
si pemena. I bas kata-kata penutup enda lit piga-piga hal si ipesanken rasul
Paulus man perpulungen Korinti. Secara khusus i bas bahan ogenta, piga-piga hal
si ipesanken e me:
1) Ay. 13, rasul
Paulus ngajuk perpulungen Korinti gelah: erjaga-jaga, tetap erkiniteken, bersikap
bagi dilaki ras megenggeng. Erjaga-jaga ertina waspada, siap sedia katawari
paksa pe erkiteken kerehen Dibata si peduakaliken la lit ise pe si meteh ndigan
waktuna. Tetap erkiniteken (Alkitab Bhs. Ind. Terj. Baru - TB LAI, “Berdirilah
teguh dalam iman”) ertina cikep alu paguh Kata Dibata (bdk. Gal. 5:1; Flp. 4:1;
2 Tes. 2:15), enda berkaiten ras situasi si terjadi i perpulungen Korinti (banci
inen i bas ps. 1:10-17), gelah ula murah terombang-ambing pengajaren-pengajaren
si la benar. Bersikap bagi dilaki ras megenggeng merupaken parafrase (pembahasaan ulang) rasul Paulus kerna Kata Dibata i bas Masmur
31:25, si maksudna gelah perpulungen pang (berani dan bertahan di dalam iman) i
bas ngalaken kerina perbeben si reh (i bas Alkitab Bahasa Indonesia Sehari-hari
- BIS, ikataken “Bertindaklah dengan berani dan jadilah kuat”).
2) Ay. 14, rasul
Paulus mereken pergegeh, amin pe i bas situasi si la bagi ukur, tetaplah
ngelakoken kai si banci ilakoken erpalasken kekelengen (penekanen ps. 13:13).
3) Ay. 15 ras 16,
merupaken contoh si ibereken rasul Paulus ras pengajuk guna ngusih Istefanus,
sekalak perpulungen si pemenana ertobat jadi pengikut Kristus i Akaya (provinsi
Romawi si ibukotana e me Korinti) janah Paulus si baptiskenca (ps. 1:16). I
jenda ituriken rasul Paulus kerna kegeluhen Istefanus si banci ijadiken usihen,
sebab iendeskenna dirina ras jabuna guna nampati anak-anak Dibata (i bas TB-LAI,
“mengabdikan diri”. I bas BIS, ikataken “Mereka dengan sepenuh hati bekerja
khusus untuk melayani”).
Pengkenaina
Tema : “Mamre si
erjaga-jaga”. Tujun : Mamre ngasup : 1) Erlajar arah Istefanus kerna cara
nggeluh i bas nampati anak-anak Dibata. 2) Njelasken kai sukat-sukatna i bas ia
ngatakenca maka ia dilaki si megegeh. 3) Erbahan simbol erjaga-jaga. Temanta
berkaiten ras penjelasen ay. 13 i datas, e si jadi persinget man banta Mamre
gelah waspada, siap sedia katawari paksa pe. Waspada i jenda banci ka sikaitken
ras godaan-godaan si banci ncedai kinitekenta sebage Mamre, e makana sebage
Mamre ula kita murah tergoda entah pe murah terpengaruh hal-hal si la benar
erpalasken Kata Dibata.
Tujun si pemena
ngajuk kita sebage Mamre gelah ngusih kai si enggo ilakoken Istefanus e me
ngendesken dirinta ras keluarganta alu tutus guna nampati anak-anak Dibata. Adi
enggo siendesken geluhta man Dibata tentuna lit i bas dirinta kiniteken,
keyakinan, bahwa Dibata pasti nampati kita ras ncukupken kerina si ibutuhken
kita i bas kegeluhenta, amin pe nampati tapi la kita kekurangen i bas kai pe.
Alkitab TB-LAI seri
terjemahenna ras Pustaka si Badia e me : “Bersikaplah seperti laki-laki! Dan tetaplah
kuat”, adi bas Alkitab BIS ikataken “Bertindaklah dengan berani dan jadilah
kuat”. Sukat-sukatna i jenda maksudna e me lit keberanian i bas dirinta sebage
Mamre guna ngalaken kerina perbeben si reh, labo kiam entah pe melarikan diri
dari masalah, tetapi menghadapinya dengan iman yang teguh di dalam Kristus.
Keberanian i jenda mungkin iasosiasken rasul Paulus ras biak dilaki sejati bagi
Yesus Kristus si pang menghadapi ras menjalani jalan penderitaan.
BIMBINGEN PA MORIA TGL.
06-12 MARET 2016
Pdt. Larena br. Sinuhadji (Nd. Rey Tarigan)
Ogen : Pengerana 7: 23-25
Tema : AMIN ERUNGGA TETAP
ERLAJAR (NUNUT)
Tujun : Gelah Moria :
1) Meteh maka i bas proses
erlajar lit runggana (tantangen)
2) Tetap nunut (tekun) i bas
erlajar
Penjelesan
Bahan Pustaka Si Badia
Guna ndatken
pemeteh, si pemenana si la banci la lit i bas kalak e me mehamat dingen
erkemalangen man TUHAN. “Kalak lenge la nggit mperdiateken kepentaren dingen la
ia nggit erlajar” (Kuan-kuanen 1:7). Bahan ogenta ngerana kerna ketutusen
Pengerana i bas ndarami kepentaren. I bas ay. 23, Pengerana tuhu-tuhu megermet,
tapi kebalikenna si idatkenna, semakin iayakina kepentaren e reh dauhna
kepentaren e (seolah-olah lit kontradiksi si ialami Pengerana e. I bas sada
dampar ipergermetkenna kel, tapi i bas dampar si deban la idatkenna kepentaren
e). Kepentaren kadang la terselami manusia, bahkan mesera guna ndatkenca (bdk.
Job 28:12-14, “Kepentaren la lit ijumpai i bas manusia”). Ertina jelas, maka
kepentaren e labo erkiteken gegeh dingen kebeluhen manusia tapi pemere i bas
Dibata nari. I bas Job 28:28, “Nina Dibata man manusia, “erkemalangenlah man
Dibata, maka kam pentar, silahkenlah si jahat, maka dat kam pengertin”.
Amin mbue tantangen
sialami Pengerana i bas ndatken kepentaren e, labo erbahanca ia putus asa,
tetap ia erlajar muat pemeteh. Pemeteh i jenda, labo hanya secara akademis (itelektual),
tapi secara holistik subuk si membangun karakterna ras spiritualitasna. Arah
kepentaren si lit bas ia, maka ngasup ia mbedaken apai si mehuli, apai si la
mehuli ras ietehna uga jahatna ras lengena kebodohen e. Ertina, bodoh i jenda
bebal la nggit ia iajarken, enggo beluh akapna bana.
Pengkenaina
Lit kata-kata
motivasi nina, long life education,
sepanjang geluh kita erlajar seh ngayak iiket kambal-kambalta makana kita ngadi
erlajar. Enggo pasti si nimaksud i jenda labo hanya secara akademis. Sabab adi
secara akademis, lit nge limit-na,
walaupe lit piga-piga contoh enggo pe usiana 70 tahun tetap denga tutus guna
erlajar secara akademis. Bage me pentingna kel siakap kepentaren e lit bas
kita. Sabab arah kepentaren e, maka ngasup kita ndalani geluh enda, amin mbue
pe tantangen la murah kita putus asa, tek kita, pasti lit lalap ibereken Tuhan
dalan pulah. Erlajar subuk formal (bangku sekolah) ras non-formal (arah
pengalamen kegeluhen, kesaksian geluh kalak, kursus-kursus rsd.), enggo pasti
mbue tantangen sialami kita. Enggo pasti siutamana kel peraten dagingta,
terlebih lingkungen sama sekali la mendukung. Pasti jaman enggo ndauh berbeda,
adi nai diberu memang sulit guna ndatken pemeteh sabab lit pemahamen
ujung-ujungna ku dapur ka nge kari. Tapi genduari kesempaten e seri, diberu ras
dilaki. Si paling penting ula murah bosan, medu, nutus kita erlajar secara
khusus si kin tuhu-tuhu siminati kita.
Bage pe sebage
orang tua tetap sibabai anak-anakta guna tutus erlajar ndarami pemeteh ras
kepentaren. Ilmu secara intelektual penting terlebih erkemalangen man Dibata. E
maka serilah sikapta man anak-anak e dalam rangka memotivasi semangatna erlajar.
Sabab terkadang mbue orang tua, merawa besar dikenca nilai anak-anakna la
mejile i sekolah, tapi la gereja anak-anak e labo uga pe nina orang tua e. Ula
berkecil hati entah pe putus asa, terlalu memaksaken kehendak piah dungna sitekan
anakta dikenca kurang mejile nilaina bas sekolah. Banci jadi secara akademik
kurang ntah la ia berprestasi, tapi i bas hal si deban (olah raga, kesenian,
tata boga, fasion, rsd.) i je ia menonjol. E maka adi i luar negeri penghargaan
e ibereken man kerina anak rikutken kemampuan ras kelebihenna masing-masing
labo hanya i bas bidang eksakta, akademik. Adi bas bidang olah raga ia menonjol
ia pe ndatken penghargaan. Belajarlah terus guna kita jadi kalak pentar, labo
hanya pintar, gelah alu bage siteh si mehuli entah si la mehuli ras sidalanken
si mehuli si ngena ate Dibata.
BIMBINGAN PA PERMATA TGL. 6
- 12 MARET 2016
Nrs. Bp. Rey Tarigan
Yang Muda, Yang Memimpin!
1 Samuel 17:31-39
Agar PERMATA GBKP dapat :
1) Menjelaskan pendorong Daud
maju berperang menghadapi Goliat
2) Mengembangkan kepemimpinan
dalam masa mudanya (menjadi pemimpin untuk dirinya)
Penjelasan
Bahan Alkitab
Cerita kepahlawanan
Daud merupakan cerita populer yang banyak dikisahkan ulang baik dalam buku-buku
cerita maupun dalam film-film. Yang menjadi fokus dalam pengulangan cerita
tersebut biasanya adalah bagaimana cara Daud mengalahkan Goliat, bagaimana Daud
yang tidak diunggulkan mampu menang melawan Goliat yang tidak sebanding dengan
dirinya. Tetapi Daud tidak secara instan memperoleh keberanian yang cukup dalam
menghadapi Goliat.
Proses panjang
dilalui Daud sebagai seorang gembala yang menggembalakan, memelihara dan menjaga
kawanan ternaknya. Hal ini diceritakan Daud sendiri kepada Saul pada ay. 34-36.
Pekerjaan sebagai gembala bukanlah pekerjaan mudah, walaupun status gembala
dalam masyarakat Yahudi termasuk dalam kalangan masyarakat rendah. Dibutuhkan
ketelitian, kesabaran, keberanian, dan tanggung jawab yang besar dalam
memelihara dan menjaga kawanan ternaknya. Itulah sebabnya kata-kata “gembala” dan
“menggembalakan” digunakan lebih dari 200 kali dalam Alkitab untuk
menggambarkan sosok Allah dan para pemimpin Israel (bdk. Mzm. 23; Yes. 40:11;
Yer. 23; Yeh. 34; Yoh. 10:7-17; Ibr. 13:20, dsb.).
Hal lain yang
penting untuk diperhatikan adalah relasi Daud dan Tuhan yang sangat dekat. Kata-kata
Daud pada ps. 17:45-47 menggambarkan bagaimana relasinya dengan Tuhan terjalin
dengan baik. Di dalam relasinya yang dekat itu, Daud sangat yakin bahwa Tuhan
pasti akan memberikan kekuatan, karena Daud menjadikan Tuhan sebagai sumber
kekuatan dan pengharapannya (bdk. Mzm 33:16-19).
Aplikasi
Tema PA kali ini
adalah “Yang Muda, Yang Memimpin!” Tujuan, Agar PERMATA GBKP dapat : 1)
Menjelaskan pendorong Daud maju berperang menghadapi Goliat. 2) Mengembangkan
kepemimpinan dalam masa mudanya (menjadi pemimpin untuk dirinya). Bila
dikaitkan dengan bahan Alkitab, maka tema dan tujuan di atas mengacu pada
teladan yang diberikan oleh Daud sebagai seorang yang masih muda (menjadi raja
ketika ia berusia 30 tahun, bdk. 2 Sam. 5:4). Dalam kemudaannya Daud tidak
merasa minder atau rendah diri di antara saudara-saudaranya yang lebih tua,
bahkan di hadapan raja Saul sekalipun Daud percaya diri. Kepercayaan dirinya
itu tidak diperoleh secara instan, ia berproses sebagai seorang gembala dan
menjalin hubungan yang erat dengan Tuhan setiap saat.
Melalui bahan PA
ini tentunya diharapkan agar PERMATA termotivasi untuk menjadi
pemimpin-pemimpin di manapun berada. Pemimpin yang mau berproses (bersedia
jatuh-bangun, berhasil-gagal, mau belajar dari pengalaman kehidupan dan
pengalaman orang lain), dan tentunya memiliki hubungan yang dekat dengan Tuhan.
Sebagaimana tujuan yang kedua, maka PERMATA diharapkan mampu memimpin dirinya
sendiri, mandiri, dan proaktif.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar