Selasa, 12 Mei 2015

Bimbingen Pekan Doa Sedoni GBKP 2015 Wari I - VII

BIMIBINGEN 
PEKAN DOA SEDONI GBKP TGL. 17 - 23 MEI 2015
Tema Umum :
“Ertoto Nandangi Gereja Gelah Erguna Ku Kerina TinepaNa” (Kolose 1:16)
(Pdt. Larena br. Sinuhadji)


WARI PEMENA

Invocatio :
“Enggo kuajarken man bandu kepentaren dingen dalan kegeluhen si payo” (Kuan-kuanen 4:11)
Ogen :
1 Raja-raja 19:1-9a
Kotbah :
1 Korinti 2:13-16
Tema :
ERTOTO GUNA KEGELUHEN PERTENDIN

Penjelasen Bahan

1 Kor. 2:13-16 ilatarbelakangi perselihan si terjadi i tengah-tengah perpulungen Korinti (1 Kor. 1:11-12). Perselisihen si terjadi erkiteken piga-piga perpulungen si lenga dewasa geluh pertendinna, ibahanna kelompok-kelompok erpalasken hikmat duniawi. E maka i bas perikop enda Paulus mpertentangen kerna kepentaren Dibata ras kepentaren manusia, antara kalak si enggo dewasa geluh pertendinna ras kalak si la lit bas ia Kesah si Badia. Kalak si enggo dewasa pertendinna, e me kap kalak si enggo ngaloken keselamaten i bas Jesus Kristus nari, ras kegeluhenna terus-menerus ipelimbarui Kesah si Badia (bdk. ay. 12, “ngaloken Kesah si Badia”). Kalak si enggo dewasa pertendinna (pneumatikos) nina Paulus e me kap manusia rohani, si terbuka nandangi kepentaren Dibata, si nggit iajarken, iarahken ras ipengasup Kesah si Badia guna ndalanken sura-sura Dibata. Kalak si enggo dewasa pertendinna ngasup ia ertimbang kerna kai pe. Tapi kalak duniawi (psukhikos) si nimaksud Paulus e me kap si lenga dewasa geluh pertendinna, si ngutamaken kepentaren doni ras pemetehna, umapamana: lebih mengandalken gegehna, jabatenna, kinibayakenna, kekuasaanna, rsd. Manusia duniawi la ia nggit iajarken Kesah si Badia, sabab ianggapna sada kebodohen (“si lang-lang akapna,” ay. 14). E maka nina Paulus, manusia rohani bertentangen ras manusia duniawi, hikmat Dibata la banci inilai alu ukuren hikmat duniawi (ay. 15).
Ogenta e me kap turin-turin kerna Elia si ngenanami keletihen jiwa, lebih mengandalken gegehna asangken gegeh Tuhan. Padahal Elia mbaru saja menghancurken gegeh 450 nabi baal alu tetap mengandalken gegeh Tuhan. Tapi kenca ieteh Isebel arah penuriken perbulangenna raja Ahab, merawa kel Isebel. E maka itenahkenna kata, maka Elia arus mate, bagi pemunuhna nabi-nabi baal. Kenca megi berita e, tuhu-tuhu mbiar kel ia. Lupa ia lit Tuhan si tetap nemani ras nampati geluhna, tapi lebih ia mengandalken gegehna. Mbiar Elia e maka lompat ia ras suruh-suruhenna guna ngkelini kesahna. Lupa Elia, kesah manusia lit i bas kuasa Tuhan. Kenca seh i Bersyeba, tadingkenna suruh-suruhenna ras iteruskenna perdalanenna ku taneh si melenget sada wari perdalanen. Seh ia ku sada batang kayu, janah cicio ia i je, janah madin akapna ia mate saja. Ertoto ia man Tuhan, “Enggo me Tuhan, buatlah kesahku, madin me aku mate.” Elia mengalami putus asa bahkan stress. Medem ia teruh batang kayu e. Tupung ia medem reh Malekat Tuhan nampati Elia, nuruh Elia keke ras man, sabab enggo lit i je roti ras sada guci deherken takalna. Man ras minem jenari medemka ia mulihken. Dua kali kejadin si serupa. Pangan ras inemen ndai kedungenna mereken gegeh man bana labo erdalan 40 wari ku deleng Sinai deleng si badia.  Arah Turin-turin Elia, banci siidah maka kemahen Tuhan banci mengalami keadaan down, putus asa asum ia lebih mengandalken gegehna asangken gegeh ras kepentaren Tuhan si la terbatas. Tapi kalak si tetap erkemalangen man Tuhan, tetap isampati Tuhan, Elia ibereken Tuhan gegeh tole guna banci nerusken kegeluhenna.

Perenungen

Tema : “Ertoto guna kegeluhen pertendin.” Manusia terdiri dari jasmani ras rohani. Dua-dua e penting i bas kegeluhenta. Tapi mekatep kita lebih fokus guna ncukupi kebutuhen jasmaninta asangken pertendinta. Ertina kurang seimbang pemenuhen si niperluken guna kebutuhen pertendinta. I bas sada wari 24 jam saja piga menit/jam sibereken waktuna guna kita ertoto, rende, ngoge Pustaka guna ncukupi pangan guna geluh pertendinta? Lit deba sama sekali la lit waktu guna si e kerina, pepagi nari seh berngi berkutat kita ku bas kebutuhen jasmani. I bas kita ertoto, i je pe biasa ikataken 3 sendalanen si nipindoken kita man Tuhan: kesehaten, rejeki ras anak-anak. Guna kegeluhen pertendinta, gelah dewasa kinitekenta, gelah tambah kesabaren, kekelengen, pengarapenta man Tuhan, lupa kita mindosa man Tuhan. Firman Tuhan mpersingeti kita gelah ertoto kita guna kegeluhen pertendinta.  Sabab manusia labo hanya arah roti saja ia nggeluh tapi pe arah tep-tep kata si ibelasken Dibata. Bahkan Paulus ngatakenca man Timotius latihan gerak badan lit piga-piga gunana, tapi latihan pertendin erguna i bas kai pe, sabap latihan pertendin e njamin geluhta subuk si genduari bage pe si pagin (1 Tim. 4:8).


WARI PEDUAKEN

Invocatio :
“Geluhndu arus erpalasken keleng ate, bagi Kristus enggo engkelengi kita, dingen ngendesken kesahNa man gunanta. Ia enggo mpersembahken diriNa jadi persembahen si merim si ngena ate Dibata” (Efesus 5:2)
Ogen :
Ulangen 24:17-22
Khotbah :
Jop 29:12-17
Tema :            
ERTOTO GUNA NGGELUH SEPENGGEJAPEN I BAS PERPULUNGEN

Penjelasen Bahan

Bahan perikopta ibere Judul “Perkataan Jop si pendungi kerna perkarana.” I ja Jop menilai dirina ras kalak si deban pe menilai ia, maka ia peduli man kalak si deban secara khusus man kalak si mengalami penderitaan (ay. 11, “kalak si ngidah entah megi kerna aku, kerina mujiken perbahanenku”). Ipulahina kalak si tertindas, kalak melumang, si la lit sima-simana isampatina, diberu mbalu-mbalu, kalak si narus bene ndatken pertolongen i bas Jop nari. Ia mata man kalak pentang ras nahe man kalak si cempang, nandangi kalak musil ia me bapana si tetap nampati. Dingen kuasa kalak jahat ipenggelkenna. Bage me refleksi i bas diri Jop, maka tuhu-tuhu ia menghadirken diri sebagai sesama nandangi kalak si membutuhken penampat bas ia nari. Si e kerina erkiteken igejapina, maka Dibata si tetap masu-masu kegeluhenna, mperdiateken kegeluhenna ras jabuna, maka geluhna pe arus jadi berkat man kalak si deban ka.
Bahan ogenta ngerana kerna undang-undang si arus idalanken bangsa Israel kenca enggo bengket ku taneh Kanaan. Si arus iinget bangsa enda, maka marenda pe kalak enda tandang ras tertaban i Mesir ras enggo ibebasken Tuhan. I bas undang-undang si ibereken Tuhan banci siidah maka ate Tuhan gelah bangsa enda tetap nggeluh i bas kiniraturen, sepenggejapen, saling peduli sada ras si debanna. Antara lain si arus idalanken bangsa enda: ola rampas hak-hak kalak petandang ras anak melumang, keleng ate man diberu mbalu-mbalu. Adi enggo rani, adi lit denga tading deba gandum, anggur, saitun rsd., ola nari ilegindu si tading e, si e kerina man kalak petandang, anak melumang ras diberu mbalu-mbalu.

Perenungen

Tema : “Ertoto guna nggeluh sepenggejapen i bas perpulungen.” Nggeluh sepenggejapen arus menjadi jatidiri (karakter) kalak si tek, sebab e ka si idalanken Tuhan Jesus selama IA nggeluh i doni enda. Dingen palas kita banci nehken kekelengen man kalak si deban, erkiteken enggo leben kita ngaloken kekelengen si mbelin bas IA nari. “Geluhndu arus erpalasken keleng ate, bagi Kristus enggo ngkelengi kita, dingen ngendesken kesahNa gunanta” (Invocatio).
Tahun Solidaritas Internal, Solidaritas Eksternal, slogan “Kam kap aku, aku kap kam,” labo hanya terjeng menjadi diskusi ras slogan tapi arus menjadi gaya hidup kalak Kristen, khususna perpulunen GBKP. Dengan sendirina, minter kita kepate ras turun tangan guna nampati nandangi kalak si mengalami kesusahen, bagi si ilakoken kalak Samaria si erkuah ate. Tapi pengaruh perkembangen jaman si semakin maju, si erbahanca moral ras kekelengen pe enggo urak i bas dirinta. Manusia si semakin egois, lebih mementingken diri sendiri, individualis, kurang-kurangen, biak merangap si erbahanca sikerajangen kalak pe ibuatna, bahkan sikerajangen kalak si mesera (kisah nabi Natan si mpersingeti Daud alu anding-andingen kalak bayak si mbue mbiri-birina ras kalak musil si sada e ngenca biri-birina).
E maka arah Pekan Doa berngi peduaken, kita iajuk guna tetap ngandalken gegeh toto guna tetap i tengah-tengah perpulungenta banci sipegeluhken kegeluhen sepenggejapen sada ras si debanna gelah alu bage kehadiren Gereja (kalak si tek)  i sekelewetna tetap ernanam.


WARI PETELUKEN

Invocatio :
“Adi iberendu nakan man kalak si kelihen, janah isampatindu kalak si lit i bas kesusahen, adi bage kegelapen si lit sekelewetndu salih jadi terang seri ras ciger wari” (Jesaya 58:10)
Ogen :
Jesaya 49:5-6
Khotbah :
Markus 7:24-30
Tema :
ERTOTO GUNA SEKELEWETTA

Penjelasen Bahan

Judul i bas perikop enda (Mrk. 7:24-30) e me kap kiniteken sekalak diberu. Jesus lit i daerah taneh Tirus, Sidon, Siria (i ja nterem i je kalak non-Jahudi). Lit sekalak pernanden, anakna iseluki setan. Kenca ibegina kerna Jesus, minter idahaina Jesus janah isembahna terus ku nehena. Banci jadi pernah ibegina kerna tanda-tanda sengget si enggo pernah ibahan Jesus guna mpepalem kalak sakit i Siria (Bdk. Mat. 4:24, “Perbahanen Jesus e mbar beritana ku belang-belang negeri Siria seh maka nterem kalak ndahi Jesus. Itaruhken kalak man baNa kerina si penakiten. Erbage-bage penakit kalak si reh e: lit si setanen, lit si tabun, janah lit si pangpangen. Kerina ipepalem Jesus.”). Diberu enda ndai la membuang kesempaten, minter ijumpaina Tuhan Jesus. Kesaksian-kesaksian si enggo pernah ibegina, naruhken ia guna jumpai pribadi si tepat. Aminna ia kalak Junani, tek ia maka Jesus banci mpepalem anakna, maka ipindokenna man Jesus gelah ipelawes Jesus setan i bas anakna e. Tapi nina Jesus, “Peturut lebe anak-anak e man seh besur, sabab la patut ibuat nakan anak-anak je nari iambengken man biang.” Jesus labo hanya terkesan menolak guna nampati diberu enda ndai, tapi terkesan Jesus merendahken status diberu e, sebagai kalak Sidon si la tek man Tuhan si nisembah kalak Jahudi. Kalak Jahudi sebage anak-anak sedangken kalak i luar Jahudi, termasuk diberu e, biang. Adi sibandingken ras Mat. 15:21-28, Injil si sejajar ras bahan perikopta, maka tuhu mbue kel tantangen si ialami diberu e: 1) Sengkebabah ranan pe Jesus la ngaloi. 2) Isuruh ajar-ajarNa gelah Jesus mpelawes diberu e, sabab enggo mengganggu kenyamanan. 3) Jesus ngatakenca maka Ia iutus man kalak Israel ngenca. 4) La patut ibuat nakan anak-anak, je nari ibereken man biang.
Ertina, cukup mbue tantangen si ialami diberu e, gelah banci min anakna ndai terselamatken. Tapi diberu enda ndai tetap berbesar hati, la ia mbenceng, la ia membaliken badan nadingken Jesus. Tapi alu dem kiniteruken ukur ras bijaksana, ijabab diberu e Jesus, “Tuhu Tuhan, tapi biang pe man rimah-rimah si ndabuh i bas meja tuanna nari.” Diberu enda sedar maka sebage kalak non-Jahudi, berkat Tuhan e la iperuntuken man bana, maka la ia metunggung ngaloken perkuah ate Tuhan. E maka tetap ia mindo perkuah ate Tuhan, alu ngatakenca biang pe man rimah-rimah si ndabuh i bas meja tuanna nari. Arah kegigihenna ras kiniteruken ukurna, diberu enda ngaloken perkuah ate Tuhan, setan enggo ndarat i bas anakna ndai. Nina Jesus, “Perban jababndu si bagenda, mulihlah ku rumahndu, setan enggo ndarat i bas anakndu nari.” Bandingken Mat. 15:28, maka diberu enda ipujiken Tuhan Jesus, “Kam sekalak diberu si tuhu-tuhu tek man Dibata. Perbahan si e jadi me man bandu bagi sura-surandu.
Bahan ogen ngerana kerna Israel sebage suruh-suruhen Tuhan, terang man bangsa-bangsa. I bas bertin nari, Tuhan enggo memilih suruh-suruhenNa (banci Jesaya, entah pe bangsa Israel si deban). Ertina, pemilihen e inisiatif Tuhan. Janah tugas suruh-suruh e jelas e me kap negu-negu bangsa Israel si enggo merap marpar. Dingen labo terjeng je saja, tapi suruh-suruhen e arus jadi terang man bangsa-bangsa, gelah kesalamaten seh man bangsa doni kerina. I bas tugas si mberat e, Tuhan mperlengkapi suruh-suruhenNa. Tuhan si mereken gegeh man suruh-suruhenNa.

Perenungen

Tema : “Ertoto guna sekelewetta.” Adi ngerana kerna sekelewetta enterem, melala erbagena. Lit deba si beda suku, beda agama, beda tingkat sosial, ekonomi rsd. Arah bahan Pekan Doa sekali enda, kehadirenta sebagai kalak si tek tuhu-tuhu jadi terang. La kita eksklusif, tertutup, hanya dirinta, jabunta, komunitasta ngenca siperdiateken kita. Khususna i bas ertoto. Umumna kita hanya ertoto guna dirinta ras keluarganta. Tapi i bas PD wari 3 ibabaina kita gelah lebih terbuka man sekelewetta, termasuk lingkungenta, kota inganta tading.


WARI PEEMPATKEN

Ogen :
1 Korinti 13:4-11
Renungen :
Kuan-kuanen 8:1-10
Tema :
ERTOTO GUNA ERLAJAR SEGEDANG GELUH

Penjelasan Bahan

Kitab Amsal berisi petunjuk-petunjuk praktis tentang bagaimana seharusnya seseorang hidup dalam kehendak Allah. Oleh karena itu tidaklah mengherankan jika kitab Amsal disebut sebagai kitab hikmat atau kebijaksanaan. Hikmat atau hokmah (Ibr.) selalu mengacu pada kebenaran Tuhan, karena hikmat berasal dari Tuhan. Karena hikmat berasal dari Allah, maka hikmat tidak bisa disandingkan dengan kemampuan otak manusia, apalagi disandingkan dengan segala macam ketidakbenaran dan berbagai macam kejahatan. Hikmat adalah suatu kualitas kecerdasan dari Allah yang diberikan kepada manusia yang nilainya melebihi kemampuan intelektual manusia. Hikmat adalah suatu daya yang mengarahkan manusia pada suatu tujuan yang benar (yaitu Allah sendiri), hikmat menggerakkan manusia untuk melakukan apa yang Allah kehendaki, sehingga kehidupan manusia menjadi lebih bermakna, bernilai, dan menghidupkan. Dalam hal ini, “takut akan Tuhan” (Ams. 1:7) merupakan hikmat paling utama yang diserukan oleh penulis kitab Amsal. Itulah sebabnya mengapa hikmat lebih unggul kualitasnya dibandingkan dengan kemampuan intelektual manusia, karena intelektualitas manusia seringkali membawa manusia kepada kehancuran dan kebinasaan. Dengan demikian menjadi jelas latar belakang dari Amsal 8:1-10.
Pada ay. 1-4 dikatakan, “hikmat berseru-seru” di berbagai tempat, artinya, Allah selalu menyatakan diriNya, kebenaranNya, keadilanNya, kasihNya, dsb., kepada manusia dengan berbagai macam cara. Bisa melalui pengalaman hidup, bisa melalui suatu peristiwa, bisa melalui hal-hal yang kita pelajari, dsb. Tujuannya jelas, supaya manusia memiliki hidup yang lebih bermakna bagi dirinya sendiri maupun bagi orang-orang di sekitarnya sesuai dengan kehendak Allah. Ay. 5-10 merupakan ajakan untuk menjadi orang-orang berhikmat terutama ditujukan kepada orang-orang “tak berpengalaman” dan “bebal” (ay. 5).
1 Kor. 13:4-11 merupakan ajaran Rasul Paulus tentang kasih kepada jemaat Korintus. Kasih adalah hikmat tertinggi yang diajarkan Tuhan Yesus kepada murid-muridNya (bdk. Mat. 22:37-40 par.) dan yang dilakukanNya untuk menebus dosa manusia. Ay. 4-10 merupakan wujud konkrit dari kasih itu sendiri. Ay. 11 merupakan pernyataan tentang kedewasaan iman mengacu pada hikmat tertinggi yaitu kasih Kristus.

Perenungan

Tema : “Ertoto guna erlajar segedang geluh.” Mengapa kita harus mendoakan tentang long life education, atau belajar seumur hidup? Karena, seperti kitab Amsal, manusia memiliki kecenderungan merasa sudah cukup hebat dengan apa yang dicapainya (prestasi, jabatan, kekayaan, dsb.) sehingga tidak merasa perlu lagi belajar dari siapa pun (Ams. 8:5, “tak berpengalaman” dan “bebal”). Ini merupakan kelemahan mendasar manusia sejak kejatuhan manusia dalam dosa, yaitu “ingin menjadi seperti Allah” atau “ingin menjadi Allah” (Kej. 3:5). Dan memang proses belajar yang benar bukanlah hal yang mudah, karena dalam suatu proses belajar yang benar dibutuhkan kerendahan hati dan mau bersikap seperti murid. Itulah sebabnya kita perlu berdoa agar Tuhan memberikan kemampuan kepada kita untuk mau merendahkan diri, bersikap seperti murid, baik di hadapan Tuhan, maupun di hadapan manusia, sehingga wawasan kita selalu terbuka bagi penyataan Allah sepanjang hidup kita dengan cara yang Allah pakai untuk mengajar kita. Dalam Pekan Doa hari ke-4 ini kita diajak untuk mau belajar sepanjang hidup kita, belajar segala sesuatu yang positif dan membangun, khususnya belajar tentang hikmat Allah.


PEKAN DOA WARI PELIMAKEN

Invocatio :
“Tapi man kerina kalak si ndalanken si mehuli, ibereken Dibata me kemulian, kehamaten, ras kemalemen ate, lebe man kalak Jahudi, bage pe man kalak si deban” (Roma 2:10)
Ogen :
Johanes 2:1-10
Renungen :
Rut 4:1-12
Tema :
ERTOTO GUNA ORAT NGGELUH SI MABA KEJUAH-JUAHEN

Penjelasen Bahan

Perikopta ngerana kerna kisah akhir i bas turi-turin Rut, si banci ikataken “dukacita berakhir dengan sukacita.” Kai si itabur kita, e ka kedungenna si nituai kita. Rut menaburkan kekelengen, kiniulin, nggit berkorban guna semetuana, Naomi. Itadingkenna, kutana, bangsana,  orang tuana, termasuk agamana guna tetap mpekena-kena kegeluhen Naomi. Banci siidah kedungenna, Rut ngaloken kemalemen ate i bas kegeluhenna, ipasu-pasu Tuhan tetap geluhna.
Ipepulung Boas sepuluh kalak Pertua Kuta raduken ras si biak senina Elimelek ndube. Hubungen kekerabaten kalak Jahudi hampir mirip ras kita kalak Karo. Dikenca mate perbulangenna, maka si biak senina perbulangenna ndube ertanggung jawab nandangi keluarga si enggo itadingkenna, termasuk kerna erta gono-gini si lit denga (hukum Levirat, levir ertina: biak senina perbulangen, Ul. 25:5,6; Mat. 22:24-26). Engkai maka i jenda Boas si nenahken kerina si pulung dingen ia ka si mabai percakapen? Situhuna enda lit kaitenna ras perikop sebelumna (Ps. 3), i ja tupung medem Boas, ideheri Rut alu manjar-anjar Boas, je nari medem ia arah nahena. Tengah berngi medak Boas ras tersengget, maka isungkunna ise Rut. Ituriken Rut ise ia ras kai sura-surana. Maka ikatakenna, “Kam kap kade-kade kami si banci jadi penebus kami, e maka mekuah min atendu, ibuatndulah min aku jadi ndeharandu.” Kedungenna enggo jelas man Boas, termasuk pe kerna kesetian Rut man bibina, sebab kerehen Naomi ras permenna mulihken ku kutana enggo jadi percakapen bas kuta e, sabab nina, “Kerina anak kuta enda metehsa maka kam sekalak diberu si mehuli (Ps. 3:11). Nina Boas ngaloi, “Tuhu nge aku kade-kadendu si banci jadi penebusndu, tapi lit denga si terdeheren asa aku.” E me dalan-dalanna maka ibahan acara runggu ras lebe isungkun Boas kerna tanggung jawab senina Elimelek ndube si berhak nukur juma sikerajangen seninana. La sahun itukur senina Elimelek juma ndai erkiteken tukurna pe kari labo e jadi tading-tadingen man anakna. Kedungenna i bas runggu e, enggo putus maka Boas nge si nukursa. Itantangi senina Elimelek ndai sepatuna, jenari iberekenna man Boas tanda maka barang ndai enggo sah idayaken entah itukarken. E maka nina Boas, “Kam kap kerina sendah jadi saksina maka enggo kutukur i bas Naomi nari kerina sikerajangen Elimelek, Kilyon ras Mahlon. Tambah si e Rut, beru Moap, ndehara si Mahlon ndube, jadi ndeharangku. Alu bagenda maka erta kalak si enggo mate ndube, bage pe gelarna ola masap i tengah-tengah bangsa ras kutana nari. Kam me kerina saksina sendah.” Kenca si e kerina pertua-pertua nehken pasu-pasu man Elimelek maka keluarga Boas tetap ipasu-pasu Tuhan, secara khusus kesusurenna arah Rut jadi kalak si terberita. Kai si ikataken pertua-pertua e ijujuri Tuhan, maka anak Rut arah Boas e me kap Obed jadi nini raja Daud si termasyur.
Pengogenta e me kap kerna tanda sengget si pemena si ibahan Jesus i kuta Kana. I ja lau salih jadi anggur. Si intina, adi ras Tuhan uga pe beratna perbeben pasti lit solusina, ras mehuli kedungenna. Kekurangen sada-sada hal i bas pesta secara khusus lau anggur si jadi inemen bas pesta tuhu-tuhu jadi kemelanken kel. E maka Maria sebage anak beru paksa si e ertanggung jawab, la ia lepas tangan uga makana tetap sikap perdalanen pesta e. E maka nina Maria, “Enggo keri lau anggur kalak si erkerja e.” Labo lit i je perintah, tapi nina Jesus, “O nande, labo man aturenkenndu kai si man bahanenku, paksangKu lenga seh.” Amin bage gia, iusur-usur Maria saja ras ngataken man kerina serayan e, “Ikutken kai si ikatakenNa.” Alu patuh iikutken kerina suruh-suruhen e kai si niperentahken Jesus. Iisi kalak enda 6 tambe si biasa guna keperlun erburih, alu lau seh dem. Lau salih jadi lau anggur si mehuli kel. Bahkan nina sukut si empo man si empo, “Biasana anggur si mehulina nge lebe ielaken kalak, janah kenca puas temue e minem, ielaken anggur si biasa. Tapi kam seh asa genduari lit i bas kam anggur si mehulina!” Arah kai si nilakoken Jesus, situhuna dalam rangka gelar kerina ajar-ajarNa tek man Jesus. Arah turin-turin enda, Maria sebage bagian i bas keluarga si erpesta tuhu-tuhu ertanggung jawab, kerehenna jadi berkat, labo erbahanca mberat si mada pesta tapi mpenahangi persoalen si lit.

Perenungen

Tema : “Ertoto guna orat nggeluh si maba kejuah-juahen.” Adi ibahasa Indonesiaken “Berdoa untuk karakter yang membawa damai sejahtera.” Karakter (orat nggeluh) sesekalak jelma banci berubah ras ibentuk, ibangun gelah jadi karakter si mehuli berbeda ras karakter sebelumna (KEE 124, “Di kebiaken gelgel banci salih”), e me kap karakter Kristus. Guna membentuk karakter si mbaru (Kristus) memang membutuhken proses ras kiniteruken ukur guna tetap nggit erlajar ras ibentuk alu erbage-bage hal (pengalamen nggeluh, pendidiken formal/non-formal, pergaulan ras kalak), terlebih erlajar arah kata Dibata. Karakter si maba kejuah-juahen e me kap karakter si banci jadi berkat man kalak si deban, labo nggeluh guna diri sendiri. Sabab Kristus pe nggeluh labo guna diriNa sendiri tapi IA nggeluh guna keterkelinen manusia. Karakter Kristuslah si arus jadi teladan kerina kalak si tek man baNa, e maka la banci lang arus tetap kita nggeluh erkemalangen man baNa. Proses pembentukan karakterta tergantung i bas ketaatenta man Tuhan. La banci alu usahanta sendiri.
Arah bahan Pekan Doanta berngi pelimaken, erlajar kita arah Rut, si dem bas ia kekelengen. Karakter si mehuli si lit bas Rut erbahanca geluhna tetap ipasu-pasu Tuhan. Idatkenna perbulangen si tuhu-tuhu melias ras si erbahanca keadaan geluhna berubah, menjadi lebih baik. Bage pe Boas, aminna pe ia kalak bayak peduli ia man kerina si erdahinna terlebih man Rut ras bibina, Naomi. I bas pengogen si pemena pe, siidah uga Maria ras Tuhan Jesus kepate nandangi kalak si erpesta si paksa si e kekurangen lau anggur. Kehadirenna kerina tuhu-tuhu maba kemalemen ate man sekelewetna. E maka ertoto kita, maka kita pe banci memiliki karakter si mehuli, karakter Kristus si maba kejuah-juahen man jelma ras sekelewetna.

Cataten:
Rut (ertina: teman perempuan, sahabat). Boas (ertina: keuletan, kekuatan). Naomi (ertina: menyenangkan, kesenanganku, kesukaanku). Mahlon (ertina: sakit, anak yang sering sakit). Kilyon (ertina: merana, anak dengan kebutuhan khusus). Moab (ertina: benih dari bapak; Kej. 19:30-38; lokasi saat ini Yordania). Orpa (ertina: menengok ke belakang, membalikkan badan).
   

PEKAN DOA WARI PEENEMKEN

Invocatio :
“Adi kam tetap i bas Aku janah KatangKu tetap nggeluh i bas kam, banci ipindondu kai pe atendu, janah ialokenndu me kai si ipindondu e” (Johanes 15:7)
Ogen :
Matius 5:13-16
Khotbah :
Masmur 85:9-14
Tema :
ERTOTO GUNA PROGRAM PELAYANEN GBPK

Penjelasan Bahan

Mzm. 85:9-14 merupakan nyanyian penantian dan harapan Pemasmur bahwa sesuatu yang baik dari Tuhan akan terjadi suatu saat nanti. Penantian dan harapan tersebut dilatarbelakangi oleh situasi pembuangan di Babilonia pada sekitar abad VI SM, saat umat Israel tengah dalam keadaan seperti putus asa dan tergoda untuk mempercayai bahwa Tuhan telah meninggalkan mereka untuk selama-lamanya dalam penderitaan mereka. Ay. 9, merupakan isi dari penantian dan harapan Pemasmur yaitu kedamaian, kasih, dan pemulihan dari Tuhan kepada umatNya. Kasih, kedamaian, dan pemulihan dari Allah akan membawa umat Israel pada harapan dan semangat yang baru, walaupun masih dalam masa-masa penantian. Ay. 10, kasih, kedamaian, dan pemulihan dari Allah membutuhkan respon dari bangsa Israel, yaitu takut akan Tuhan. Takut akan Tuhan adalah sikap tunduk, bersandar, mengandalkan dan taat kepada Tuhan. Ay. 11-14 merupakan wujud konkrit karya Allah di tengah-tengah umat yang takut kepadaNya, yaitu: kasih, kesetiaan, keadilan, damai sejahtera dalam kehidupan umatNya.
Mat. 5:13-16 merupakan bagian penting dari pengajaran Tuhan Yesus (Mat. 5-7). Gambaran “garam” dan “terang” merupakan ajakan Tuhan Yesus kepada murid-muridNya dan semua orang yang mendengarkan pengajaranNya, agar hidupnya berdampak bagi sekitarnya. Berdampak maksudnya, memiliki pengaruh yang positif, membangun, memberikan harapan, memotivasi, menghidupkan, dsb.
Joh. 15:7, merupakan bagian dari perumpamaan Tuhan Yesus tentang “Pokok anggur yang benar” (Joh. 15:1-8). Di situ diajarkan bahwa ketika kita meminta apa yang kita kehendaki, maka kita akan menerimanya. Kehendak yang seperti apa? Kehendak yang didasari oleh kehendak Allah (“firmanKu”), supaya Allah dipermuliakan melalui apa yang kita kehendaki (ay. 8).

Perenungan

Tema: “Ertoto guna Program Pelayanen GBKP.” Pada Tgl. 18 April 2015, kita memperingati 125 tahun hadirnya Kabar Keselamatan untuk pertama kalinya dalam masyarakat Karo. Tentunya kita patut bersyukur karena GBKP telah bertumbuh dan berkembang dengan pesat selama 125 tahun. Kita patut bersyukur karena Tuhan bekerja melalui GBKP untuk menerangi dan menggarami masyarakat Karo selama 125 tahun. Namun demikian, masih banyak yang harus diwujudkan oleh GBKP ke depan, artinya kita masih berada dalam masa-masa penantian menuju pada kesempurnaan di dalam Kristus. Pada Pekan Doa hari ke-6 ini kita diajak untuk mendoakan program-program GBKP, baik secara sinodal, klasis, dan runggun agar selalu mengacu pada kehendak Tuhan, sehingga GBKP masih tetap dapat berfungsi sebagai garam dan terang di tengah-tengah masyarakat Karo pada khususnya, dan di tengah-tengah masyarakat Indonesia pada umumnya.


PEKAN DOA WARI PEPITUKEN

Invocatio :
“Sekalak-sekalak kam arus mperdiateken keperlun kalak si deban” (Roma 12:16a)
Ogen :
1 Petrus 2:9-10
Renungen :
1 Korinti 3:8-9
Tema :
ERTOTO GUNA ARON DIBATA

Penjelasen Bahan

Judul i bas perikop enda e me kap “Serayan Dibata.” Paulus mereken persinget man perpulungen Korinti si idahna lenga lit lalap kemajuanna, lalap lenga dewasa kinitekenna. Enda banci siidah i bas ay. 1, i ja Paulus ngatakenca, “Sanga si e aku labo banci ngerana man bandu bagi pengeranangku nandangi kalak si enggo dewasa kegeluhen pertendinna.” Paulus arus ngerana man perpulungen bagi kalak si nggeluh rikutken biak doni, man kalak si medanak denga kinitekenna man Kristus. Janah i bas ay. 2 akhir i je pe Paulus ngatakenca, “Janah genduari pe pe lenga kam ngasup ngalokenca. Sabab kam nggeluh rikutken biak doni denga.” Ertina, jelas lenga lit pertumbuhen kiniteken i bas perpulungen e. Janah i bas perpulungen pe turah perpecahen, nggeluh denga sician-cianen sapih-sapih perpulungen, terjadi perubaten. Lit kelompok-kelompok, si mengaku diri golongen Apolos, golongen Paulus, rsd.
E maka, arah suratna Paulus tegas ngatakenca, ise kin Paulus, ise kin Apolos. Maka duana kalak enda pelayan Dibata kap, si negu-negu perpulungen gelah nggeluh erkiniteken. Tuhan nge si mereken kengasupen lako banci melayani. Duana kalak enda saling melengkapi i bas pelayanenna. Paulus nuanca, Apolos niramsa ras Dibata si erbahanca turah. Si nuanca ras si niramsa labo penting, tapi Dibata nge si utamana (si pentingna) kel i je, sabab Dibata nge si peturahsa. Si niramsa ras si nuaca sada aron kap, teman sekerja Allah. Ertina, sama-sama ibereken Dibata kepercayaan guna erdahin ras Dibata guna mpekena-kena juma Dibata. Adi sada aron, berarti i je lit kerjasama ras sama-sama kerja. Tidak ada yang merasa lebih hebat, lebih pintar, berkuasa, sebab kerina kita suruh-suruhen Dibata. Aminna kita berkerja sama i bas membangun Kinirajan Dibata, tetap ibereken Dibata ulih latihta rikutken pendahinta sekalak-sekalak. Sabab lit ka, kerjasama nina, sekalak latih kel, sekalak nari santai saja, la lit pengorbanenna. Dahin e dung nge, tapi la lit peran sertana ras kebersamaanna i je. E maka, nina Paulus, “Tapi sekalak-sekalak ibereken Dibata me upahna rikutken pendahinna sekalak-sekalak.”
Pengogenta si pemena ilatarbelakangi kiniseran kalak Kristen si merap marpar i belang-belang bagin Utara Asia kitik, erkiteken kinitekenna man Jesus. Guna si e me Petrus arah suratna mereken pergegeh gelah tetap megenggeng perpulungen e i bas ngalaken kiniseran sabab kiniseran e sada pengujin nandangi kiniteken si sejati. Si arus iinget perpulungen maka genduari kalak enda kerina enggo jadi anak-anak Dibata, si enggo ngaloken perkuah ate Dibata. Si enggo idilo Dibata i bas kegelapen nari bengket ku bas terang Tuhan si lanai lang-lang ulina. E maka arus tetap iinget perpulungen gelah tetap nggeluh sue ras kalak si enggo jadi sikerajangen Kristus, amin sekali mbue perbeben. I bas kerina dampar geluhna, kalak si tek arus tetap ngasup meritaken perbahanen-perbahanen Dibata si mbelin.

Perenungen

Tema : “Ertoto guna aron Dibata.” Ise kin aron Dibata e? Tentuna si pemena lebe Serayan Tuhan (Pdt./Pt./Dk./Em.) si idilo Dibata secara khusus guna melayani i bas juma Dibata. Tapi labo terjeng je saja, termasuk pe Pengurus PJJ, Pengurus Kategorial, Pelayan KAKR ras kerina perpulungen, sabab kita kerina enggo idilo Dibata i bas kegelapen nari bengket ku bas kegeluhen si mbaru, si terang. Statusta enggo jadi anak-anak Dibata si enggo ngaloken keselamaten bas IA nari, si nggeluh guna kemulian gelarNa. Tugas ras tanggungjawabta kerina e me guna menghadirken Kinirajan Dibata (kekelengen, dame sajahtera, kiniulin, keadilen, kebenaren, rsd.) i bas doni enda. Tentu enda labo tugas si murah, tapi tugas si mberat. Adi Dibata si mereken dahin e man banta la banci lang iperlengkapiNa tetap kegeluhenta, alu kepentaren, kesehaten, gegeh, rejeki bage pe kiniersadan arih. E maka penting kel sebage aron Dibata kita membangun kiniersadan sada ras si debanna. I bas mbuena kinierbagenta (talenta, gegeh, ekonomi, pendidiken, rsd.), i je me arus kita saling melengkapi, bekerjasama, bersinergi.
Sebage aron Dibata, labo perlu kita ndarami popularitas, pujian manusia, sebab i bas kita erdahin e tujunta uga makana gelar Dibata terpuji ras badia. E maka adi sedekah melala denga biak-biak si la mehuli sebage aron Dibata (adi dahin sidalih-dalihen, egois, merasa diri si jagona, e maka kurang ia nggit megiken kata teman, meganjang ukur, rsd.), e me si perlu ibeneken bas kita nari. Gelah juma Dibata e sikap sidahiken, dingen ambah warina, reh majuna, reh berkembangna. La pernah percuma dahin si nidahiken kita, ibereken Tuhan pasu-pasuNa tetap banta. E maka i bas wari terakhir Pekan Doanta, mari tetap kita  ertoto nandangi kerina kita, subuk Serayan Tuhan, Pengurus PJJ, Kategorial, Pelayan KAKR, rikut perpulungen gelah banci bekerjasama i bas ndahiken dahin Tuhan.

2 komentar: