BIMBINGEN KHOTBAH MINGG 31 MEI 2015
MINGGU UEM & TRINITATIS
(Pdt. Larena br. Sinuhadji)
Invocatio :
"Kupilih
kam ope denga Kubereken man bandu kegeluhen. Ope denga kam tubuh enggo
Kuserapken kam jadi nabi man bangsa-bangsa.” (Jeremia 1:5)
Ogen :
Ketangkasen
4:1-11 (Tunggal)
Khotbah :
Jesaya 6:1-8
(Tunggal)
Tema :
I JENDA AKU
SURUHLAH AKU
Penjelasen Bahan Pustaka
Bahan ogenta
ngerana kerna pengenehenen Johanes si idemi alu kuasa Kesah Si Badia (ay. 2), i ja idahna talang pintu i surga. I bas pengenehenenna,
Johanes idilo Jesus Kristus guna bengket ku surga guna ngenehen
peristiwa-peristiwa si terjadi i bas doni “arah datas nari” (maksudna, arah
sudut pandang Dibata). Idahna kursi Kinirajan Surga ras ikeleweti enterem kalak
ras erbage-bage hal si ikut muat bagin i bas karya penyelamaten Dibata (ay.
2-6a). Kalak si enterem e me kap 24 kalak Pertua-pertua (ay. 4), e me 12 suku
Israel ras 12 Rasul-rasul Tuhan si enggo ndatken keselamaten ras enggo
imuliaken Dibata. Si deban, e me kap 4 mahluk si nggeluh, si dem mata arah lebe
ras arah pudi. Tep-tep mahluk e lit enem kabengna janah kerina kabeng e dem
mata arah bas ras ndarat. Mahluk e la erngadi-ngadi rende suari ras berngi (ay.
6b-7). Mahluk-mahluk e simbol tinepa Dibata si enggo iselamatken Dibata. Je nari
lit lawit kaca (ay. 6), lawit e me simbol kejahaten si menentang Dibata si enggo
italuken Dibata kuasana. Maksud i bas pengenehen Johanes enda e me kap, gelah Gereja
entah pe kalak si tek si enggo ngaloken keselamaten i bas Dibata nari (i bas
paksa si e, entah paksa gundari) tetap menilai kai pe si terjadi i bas geluhna
alu kacamata kiniteken man Dibata. Engkai? Erkiteken Tuhan erkuasa i bas sejarah,
ras la lit sada peristiwa pe si terjadi i tengah-tengah doni enda tanpa campur tan
Dibata. E maka kerina peristiwa si terjadi i bas sejarah nandangi GerejaNa bage
pe kalak si tek, arus siimani sebage rencana Dibata guna kinulin kalak si erkeleng
ate man Tuhan. Dibata la pernah nadingken GerejaNa, bage pe kalak si tek i bas
panggung sejarah. 24 kalak Pertua ras mahluk-mahluk i surga si inen Johanes e
me bukti kemulian Dibata si bakal idatken GerejaNa ras kerina kalak si tek si
tetap bertahan ngadapi kerina tantangen si lit i bas sejarah doni enda. E maka
ola mbiar, tetaplah nggeluh i bas Dibata.
I bas bahan
khotbahta, Jesaya idilo Tuhan jadi nabi, ikaitken ras kematen raja Uzia. Adi
sioge 2 Raja 15, i bas masa pemerentahen raja Usia i ja 16 tahun denga usiana
ia enggo jadi raja, janah kidekah 52 tahun ia memerentah jadi raja. Memang
tantangna ia jadi raja, luar biasa pembaharuan si ibahanna, tapi la total
pembaharuan si nilakokenna. Ingan ersembah man dibata-dibata si deban la
radaskenna, arah si e mabai bangsa Israel ersembah man 2 Tuhan. Termasuk
pemimpin-pemimpin si deban pe la jadi contoh. Si lit sen ngenca kasusna
ibelana, bahkan la lit kebujuren. Si megegeh nindes si la megegeh. Secara
ekonomi, politik, keamanan, sosial, morat-marit. I bas situasi si bagenda me
Dibata ndilo Jesaya jadi suruh-suruhenNa. Icidahken man banta i bas sada
pengenehenen, idahna Tuhan i bas Rumah Pertoton. Ia sangana kundul i bas kursi
kemulianNa, jubahNa ndemi kerina Rumah Pertoton. Isekelewetna lit tedis Malekat
Serafim, si ernala-ernala bagi api, lit 6 kabengna (2 nutupi ayona, 2 nahena, 2
nari guna ia kabang). Sialon-alon kerina Malekat Serafim e rende muji Tuhan, “Badia,
badia, badia Tuhan si mada kuasa badia kap, doni enda dem alu kemulianNa.”
Bagem bagi sora koor, merdu, erbolo-bolo, seh makana palas Rumah Pertoton e
mugur-ugur ibahan sorana janah Rumah Pertoton dem alu asap. I bas perjumpaanna
ras Tuhan, sedar Jesaya kerna dirina, sedar ia kerna Dibata mada kuasa si enggo
idahna, minter iungkapkenna, “Cilaka me aku.” Itandai Jesaya dirina kalak si
perdosa, meluat, tiap ranan si mentas i bas biberna nari dosa kerina, bahkan
tading bas lingkungen si perdosa ka. Penggejapen kerna dosana secara pribadi,
kinilatunggungenna, janah dosa bangsana. Kenca idahna Tuhan, la nai iakapna ia
metunggung, la layak. Kenca bage sada i bas Malekat Serafim ndai nari kabang
ndahi Jesaya. Ibabana rara si ibuatna i bas batar-batar persembahen nari alu
jepit-jepit. Ikuitna biber Jesaya alu rara ndai, jenari nina, “Rara enda enggo
ngkenai biberndu, e maka genduari salahndu enggo masap janah dosandu enggo
ialemi.” Api e me sada lambang penyucian, pembersihen. Jesaya isuciken alu api
sebagai lambang ia enggo ibersihken, ikudusken seh makana la nari seri ia ras
situasi sekelewetna. Jesaya nggejapken, ia si awalna la metunggung, enggo
ipetunggungken Tuhan, lit proses pendamaian arah pengalemi dosa i bas Dibata
nari, si erbahanca gundari lit perbedaanna, lit gegeh si mbaru, semangat si mbaru.
Jesaya ijadiken Tuhan Jesaya si mbaru, tampil beda ras kalak si deban. E maka
nina Tuhan, “Ise enda Kusuruh, ise si nggit maba berita i bas Aku nari?” E maka
minter ialoi Jesaya, “Enda aku Tuhan, suruhlah aku.” Igejapi Jesaya, Tuhan si mpetunggungken ia, si melayaken ia, si mereken gegeh, makana pang ia ngatakenca “I jenda aku
Tuhan suruhlah aku.”
Perenungen
Erbage-bage cara
Tuhan ndilo kita jadi alatNa, perkakasNa. Lit deba bagi Musa, Jeremia (bagi
invocatio-ta) benaken bas bertin nari, bagi Paulus mantan penganiaya kalak Kristen, termasuk
kita. Si pasti kita enggo masuk ku bas
rarasen Tuhan, enggo ngaloken tanda peridin i bas Dibata nari, enggo itebusNa,
enggo imenangken, janah enggo iberekenNa Kesah Si Badia demi pusuh ras ukurta.
Sura-sura Dibata kita kerina banci jadi perkakasNa, alatNa guna menyuarakan
suara kebenaren, guna mpermuliaken gelar Tuhan, rikutken situasi, kondisi,
talenta, profesinta sekalak-sekalak. Proses bagi si ialami Jesaya enggo ialami,
kita enggo ibersihken, iselamatken bahkan enggo ibereken Tuhan Kesah Si Badia erdahin
i bas kita si tetap mpelimbarui geluhta, si nampati, si mpegegehi, si ngapuli.
Ertina, iperlengkapi Tuhan kita, la kita itadingkenNa. Tapi melala kita la
sitandai banta, la sieteh ngataken bujur. Entah pe sitandai banta, tapi la kita
nggit reh ku Tuhan guna ipelimbaruiNa (ditransformasikan, diubahkan Tuhan). Lit
deba perpulungen e la ku Gereja alu alasen melala dengan dosa silakokenna, “La
aku layak ku Gereja” (padahal Gereja bukan untuk orang yang bersih tapi man kalak
si igejapina ia mbue ngelakoken kesalahan, la metunggung iadep-adepen
Tuhan). Tuhan ngenca alu keleng ateNa
banci mbersihken ia i bas kerina dosa nari. Penandaita kerna Tuhan merupakan
dasar i bas kita banci nandai banta, kita kalak perdosa. Desken pengalamen
Jesaya asum ia berhadapan ras Tuhan. La lit dosa si banci ibuniken asum kita
jumpa ras Tuhan.
Perkuah ate
Tuhan beliden asangken dosa-dosanta. Uga pe belinna dosa-dosata, Tuhan la
pernah nadingken kita. Dietrich Bonnhoofer, “Grace is free, but is not cheap.” Anugerah
Tuhan itu memang diberikan secara gratis (free) tetapi itu bukan
anugerah yang murahan (cheap) karena di dalamnya ada satu pribadi
tidak berdosa dan tidak bercela yang harus mati, mencurahkan darahNya
menanggung dan mengampuni dosa-dosa kita. Pengangkan si bagenda rupana mabai
kita nggit guna ipake Tuhan, jadi perkakasNa, benaken i bas jabunta, sektor,
inganta erdahin, sekolah, i japa pe (terpanggil kita, kepate kita). Kisah Bob
Bufford, CEO Bufford Television, si ipasu-pasu Dibata. Lit 3 hal si banci
sipelajari arah geluh Bob Bufford: 1) Hidup yang bermakna adalah bukan hanya
sekedar sukses, diberkati, tetapi juga berbagi kesuksesan dan berbagi berkat
bagi orang lain. 2) Hidup yang bermakna bukan sekedar puas diri, tetapi membuat
orang lain yang berinteraksi dengan kita merasakan kepuasan yang sama (kita
ngenca puas, senang, kalak menderita siban). 3) Hidup bermakna itu jika kita
tahu apa tujuan untuk menempatkan kita di dunia ini, yaitu memberitakan Kabar Baik/Sukacita, memuliakan
Tuhan (zona nyaman perlu digoyang).
Minggu
Trinitatis (trinitas: tritunggal, Dibata si telu sada) mabai kita nginget kerna kebadiaan Dibata
Bapa, Jesus Kristus ras Kesah Si Badia i bas GerejaNa ras i bas kegeluhen kalak
si tek (nen Kata Penaruh i bas Liturgi Kebaktin Minggu Trinitatis). Bage pe i bas Minggu UEM (nen cataten i teruh) enda, ipersingeti mulihi
kita kerna tugas misionerta, pendilo Tuhan man banta, e me meritaken Berita Si
Meriah i japa pe kita ringan alu kai pe si banci ilakoken kita, gelah melala
kalak i sekelewetta nandai Jesus Kristus. “Enda aku Tuhan suruhlah aku” menjadi
semangat i bas kita ndahiken pendilo Tuhan e. Lit i je niat, kesediaan,
kesungguhan, komitmen, kosistensi (la mburlah-mburlih) sebab idahiken subuk
senang, susah, bagi ukur la bagi ukur, ula meros, ula menggo, ula mbue alasen, termasuk
kita si enggo ibereken Tuhan tugas khusus. Enggo pasti melala tantangen, tapi
bagi ogenta, Dibata si erkuasa i bas sejarah, enggo ibuktikenNa menang IA
naluken kuasa kejahaten, la pernah tadingkenNa kita. Nehenlah kerina tantangen
si ihadapi kita i bas sejarah geluhta alu kacamata iman man Dibata bahwa e
kerina terjadi guna kiniulinta, guna keselamatenta. E maka ola mbiar, tetap
kita ernalem man Tuhan i bas nehi sura-suraNa sabab KesahNa Si Badia tetap
nemani ras nampati kita seh rasa lalap.
Cataten
:
RMG (Rheinische Missionsgesellschaft), tahun
1970-an menjadi VEM (Vereinte Evangelischen Mission), sejak 1996 menjadi UEM (United
Evangelical Mission), lembaga misi dari Jerman yang berkarya di Sumatra Utara
sejak tahun 1861, kini menjadi wadah persekutuan internasional 34 Gereja-Gereja
di 3 benua (Asia, Afrika, Eropa) yang tetap melakukan misi Pekabaran Injil
melalui berbagai program-programnya. UEM merupakan mitra GBKP (mungkin) sejak 8
Februari 1979 karena pada tanggal tersebut dibentuk Sekretariat Bersama
Gereja-Gereja Partner VEM disingkat SEKBER partner VEM di Sumatra Utara (Medan), dan
sejak tahun 1996 menjadi SEKBER UEM.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar