BIMBINGEN
KHOTBAH MINGGU 24 MEI 2015
PENTAKOSTA
(Pdt.
Larena br. Sinuhadji)
Invocatio:
“Si nampati, e me Kesah Si Badia, si isuruh Bapa pagi i bas gelarKu,
iajariNa kam kerna kai pe; dingen ipersingetiNa kam pagi kerna kerina si enggo
Kukataken man bandu.” (Johanes 14:26)
Ogen:
Masmur 139:1-12 (Antiponal)
Khotbah:
Perb. Rasul 2:22-23 (Tunggal)
Tema:
KESAH SI IPADANKEN DIBATA
Penjelasen Bahan Pustaka
Bahan Khotbahta, Perb. 2:22-23, e me kap bagin i bas khotbah
Petrus kenca peristiwa Pentakosta. “Pentakosta”
(bhs. Yunani) ertina “wari pe-50-ken” kenca kekeken Tuhan Jesus Kristus. I bas
tradisi Yahudi, Pentakosta e me kap Shavout
(Ibr. ertina “minggu-minggu”) e me kap wari raya pengataken bujur kerna masa
panen gandum, si nirayaken 7 minggu berturut-turut kenca Paskah. Paskah i bas
tradisi Jahudi e me kap peringeten ndaratna bangsa Israel i bas perbudaken
Mesir nari (Im. 23:5; Bil. 9:1-4; 28:16), si nilaksanaken tep-tep bulan Nisan
(sekitar bulan Maret ras April i bas kalender Masehi).
Paskah ras Pentakosta i bas tradisi Kristen la nari
irayaken bali ras tradisi Jahudi, erkiteken Tuhan Jesus keke tepat i bas kalak
Jahudi mperingeti wari raya Paskahna, ras kenca wari pe-50-ken kekeken Tuhan
Jesus i je me nusur Kesah Si Badia bagi si enggo ipadankenNa man ajar-ajarNa (Luk.
24:49; Yoh. 14:16-17,26; Yoh. 15:26; Yoh. 16:7-14; Kis. 1:8). Khotbah Petrus
man ribuan kalak Israel si enggo pulung i Jerusalem guna merayaken wari raya Shavout e me kap kerna kesaksianna
nandangi Jesus Kristus si pernah hadir i tengah-tengah ajar-ajarNa alu
tanda-tanda sengget, je nari mate isalibken, keke i bas si mate nari. Kenca
Tuhan Jesus nangkih ku surga, maka nusurlah Kesah Si Badia si enggo ipadanken
Tuhan Jesus. Lit 3 hal penting si terjadi asum nusurna Kesah Si Badia. Si pemena, ajar-ajar Tuhan si awalna
percicik jadi pang (berani) guna naksiken Berita si Meriah. Si peduaken, Kesah Si Badia menggerakken
enterem kalak guna megiken khotbah Petrus ras jera i bas dosa nari je nari
mereken dirina guna iperidiken, kira-kira lit 3000 kalak (Perb. Rasul 2:41). Si peteluken, Kesah Si Badia erdahin
tepat i bas perayaan wari raya Shavuot,
i ja enggo terjadi pembaharuan, pemaknaan baru, nandangi tradisi Jahudi kerna
pengataken bujur. Kesah Si Badia maba sada pembaharuan si mehuli.
Invocatio, Yoh. 14:26, e me kap kerna padan Tuhan
Jesus nandangi ajar-ajarNa guna mereken Pengapul (Si Nampati), e me kap Kesah
Si Badia, alu kapasitasNa si banci ngapuli, ngajari kerna kai pe, dingen
mpersingeti kerna kerina si enggo ikataken Tuhan Jesus. I bas Pasal si seri
khususna i bas ay. 16-17, Kesah Si Badia ibahasaken Tuhan Jesus sebage Si
Nampati, Kesah Kebenaren si fungsina tentu saja nampati ajar-ajarNa guna
mereken kesaksin guna ngelumbaken kebenaren ras tetap nemani ajar-ajar e seh
rasa lalap. I bas Joh. 16:7-14, ikataken maka Kesah Si Badia (Pengapul),
berfungsi guna menyadarken manusia i bas dosa, mpetangkas kebenaren Kata Dibata,
mpersingeti kerna ukumen si pepagin, ras mpermuliaken Dibata. Banci ikataken,
maka Kesah Si Badia si nipadanken Dibata e tuhu-tuhu bas Ia lit gegeh (daya)
ras fungsi si luar biasa man kalak si tek man baNa.
Pengogen, Mas. 139:1-12, e me kap kerna pengakun
kiniteken Pemasmur kerna ke-Maha Hadir-an Dibata (Omnipresence), ke-Maha Tahu-an Dibata (Omniscience), ras ke-Maha Kuasa-an Dibata (Omnipotence). Dibata la banci ibatasi alu batasan-batasan si ibahan
manusia. Tuhan erkuasa i bas kerinana. IetehNa kai pe, termasuk si la ieteh
manusia pe. Dibata hadir i japa pe, digan saja pe, katawari saja pe, la ibatasi
ruang ras waktu.
Perenungen
Enggo seminggu kita ngikuti Pekan Doa Sedoni. Pekan Doanta
menaken i bas tahun enda ilakoken kenca kita mperingeti wari Kenangkihen Jesus Ku
Sorga ras sada minggu ope Pentakosta. Tentu lit sada tujun maka iubah waktuna,
bulan September ku bulan Mei enda. Kepeken adi siperdiateken kai silakoken
ajar-ajar Tuhan Jesus mulih ku Jerusalem kenca enggo idahna Jesus nangkih ku
Surga, e me kap kerina ajar-ajarNa tutus ertoto. Perb. Rasul 1:13-14, “Kenca
seh i Jerusalem, lawes ia ku loteng rumah inganna numpang. Kalak enda e me:
Petrus ras Johanes, Jakup ras Andreas, Pilipus ras Tomas, Bartolomeus ras
Matius, Jakup anak Alpeus, Simon Pejuang ras Judas anak Jakup. Tutus atena
kerina ras-ras ertoto, ikut pe diberu, bage pe Maria nande Jesus ras senina-senina
Jesus.” Kata “tutus,” ncidahken kerna intensitas (terus-menerus) ras ketekunen
(kesungguhan) ajar-ajar e. Kata “ras-ras” (sehati) njelasken kerna keadaan
ajar-ajar si ersada arih, sepenggejapen, sepikiren asum kalak enda pulung
ras-ras guna ertoto ras megiken Kata Dibata piga-piga wari dekahna (10 wari). Kenca
ajar-ajar pulung, ertoto ras megiken Kata Dibata, maka nusur me Kesah Si Badia man
ajar-ajar i Jerusalem.
Kesah Si Badia labo hanya ibereken man ajar-ajarNa,
tapi pe man banta kalak si tek. Si e me si perlu sisedari kita sebage kalak si tek
man Tuhan. Kesah Si Badia si erdahin ras erkuasa bas kita tentuna mabai kita
reh dewasana i bas erkiniteken ras teridah perubahen si mehuli i bas dirinta.
Bagi penjelasen i bas bahan Invocationta maka Kesah Si Badia e ngapuli kita,
nampati, mpengasup kita guna naksiken kerna kebenaren, mpersingeti kerna
kesalahen silakoken kita, ras nampati kita guna mpermuliaken Dibata. Bage pe
tupung Petrus erkotbah, Kesah Si Badia mendorong perpulungen tutus megiken Kata
Dibata ras kedungenna mereken dirina jera ras iperidiken. Kesimpulenna, Kesah
Si Badia mengubah kegeluhenta sentudu bagi si ngena ate Dibata.
Wari enda, i bas kita mperingeti wari nusurna Kesah Si
Badia, jadi moment penting guna kita banci merenung, enggo seh i ja perubahen
si mehuli i bas geluhta. Banci sicek pribadi lepas pribadi. Tupung lit
pergumulenta, dekahen nge kita jungut-jungut (kelsehen) entah ngataken bujur,
sabab tek kita rancangen Dibata i bas geluhta e me kap rancangen damai
sejahtera? Tetap nge lit dame sejahtera i bas erbage-bage perbeben sialami
kita? Pang nge kita ngelumbaken kebenaren? Sedar nge kita asum kita ngelakoken
kesalahen ras minta ampun man Tuhan termasuk ras kalak si ersoal man banta
(kadang gengsi kita guna minta maaf). Adi sikaitken ku bas bahan pekan doanta, lit
ketutusenta ertoto labo hanya guna dirinta, tapi pe guna kalak si deban gelah
banci kita nggeluh sepenggejapen i bas perpulungen, ras sekelewet, mau terus-menerus
belajar dan diajar, geluhta ernanam man kalak si deban, si maba kejuah-juahen,
rsd. Adi enggo ertoto berarti kai sipindoken kita man Tuhan, e ka nge
sidalanken i bas kegeluhenta. Umpamana, ertoto guna geluh sepenggejapen,
berarti bas kegeluhenta pe arus ka kita saling peduli ras menolong. Ula terjeng
ertoto saja. Sabab, lit ka deba kalak Kristen tapi la lit perubahen bas ia, la lit
pertumbuhen bas ia. Enggo pe ndekah jadi kalak Kristen, la lit ketutusen guna
ikut muat bagin i bas kerina kegiaten Gereja, geluhna jadi batu antuken
asangken mpermuliaken Tuhan, meganjang ukur, rsd. Intina la lit pertumbuhen i bas
ia. Ertina, kuasa Kesah Si Badia si enggo ibereken Dibata man bana la erdahin
erkiteken la lit kerembakenna ras Tuhan. Jelas Paulus ngatakenca i bas Gal.
5:16-17, “Sura-surangku e me: Kesah Si
Badia min si negu-negu kegeluhenndu maka ola iikutkenndu perukurenndu secara
manusia. Sura-sura ukur manusia erlawanen ras Kesah Si Badia, janah Kesah Si
Badia erlawanen ras sura-sura ukur manusia.” I bas kita tetap mengandalken
Tuhan, rembak ras Tuhan, mindo perkuah ateNa erdahin bas geluhta, maka Kesah Si
Badia si tetap erkuasa ras erdahin bas geluhta. Sebalikna, adi sipake gegehta,
la kita perlu Tuhan, sura-suranta si lebih mengendaliken geluhta seh makana si nggesuh
sidalanken kita. Enggo jelas asilna la mpermuliaken Tuhan. E maka tetaplah kita
ernalem man Tuhan i bas segedang-gedang geluhta, tutus ertoto, ngoge ras
dalanken kataNa, gelah Kesah Si Badia tetap mpelimbarui geluhta.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar