BIMBINGEN KHOTBAH MINGGU
TGL. 6 MARET 2016
MINGGU PASSION V LETARE
(TERIDAHLAH)
Nrs. Bp. Rey Tarigan
Invocatio : “Tapi tedis Sakeus janah nina
man Tuhan, “Setengah i bas erta-ertangku kubereken man kalak
musil; janah adi lit kalak enggo kutipu, kuulihken man bana empat kali lipat.” Ngaloi
Jesus nina, “I bas wari enda enggo reh keselamaten man isi jabu
enda. Kam pe kesusuren Abraham kap.” [Lukas 19:8-9]
Ogen : Josua 5:9-12
Khotbah : 2 Korinti 5:16-21
Tema : TINEPA SI MBARU
Penjelasen Bahan Pustaka Si Badia
I bas paksa Yesus nggeluh denga, lit pajak pertambahan nilai atas harta
benda si igelari cukai si iberlakuken man kerina rakyat i bas wilayah penjajahan
Romawi. I bas wilayah Yudea cukai e iserahken ku Gubernur Romawi, i bas wilayah
Galilea iserahken ku Herodes Antipas. Lit petugas-petugas khusus si ipekerjaken
pemerentah Roma guna muat cukai enda. I bas kitab Injil si terkenal kerna
petugas-petugas cukai enda e me umpamana Lewi (Mrk. 2:14) ras Sakeus, duana
kalak Yahudi. Lit perbedaan antara Sakeus ras Lewi enda. Lewi, ia hanya petugas
bawahan, sedangken Sakeus e me kepala kerina si muat cukai bagi Lewi ndai, si
ngaloken kerina cukai i bas wilayah Jeriko. Banci ikataken jabaten Sakeus enda setara
ras Herodes Antipas, erkiteken itukurna hak guna ngaloken cukai e man pemerentah
Romawi alu cara leben igalarina kerina cukai si itetapken pemerentah Roma i bas
wilayah Jeriko. E maka banci sibayangken uga Sakeus muat keuntungen arah cukai
enda, banci ikataken cara-cara pemerasen pe ilakokenna erkiteken ia arus muat
keuntungen si lebih asangken si enggo igalarina ku pemerentah Roma. I bas konteks
enda me iteh engkai makana Sakeus enda imusuhi masyarakat Yahudi, labo saja erkiteken
ia ianggap sebage kaki tangan penjajah, tapi ia pe ianggap sebage kalak si
dosana mbelin kel. Tapi arah invocationta Sakeus ertobat (jera) erkiteken
perjumpanna ras Kristus. Pertobaten Sakeus enda labo terjeng i biber saja, tapi
lit bukti nyatana arah perbahanenna si berobah 180%.
Bahan ogenta ngerana kerna sunat sebage tanda perjanjin pasu-pasu Dibata
man kalak Israel (bdk. Kej. 17:7-10). Josua iperentahken Dibata gelah nyunatken
kerina dilaki si tubuh i bas perdalanen Mesir nari ku taneh Kanaan. Sunat enda
labo terjeng seremonial tapi tuhu-tuhu sebage tanda bahwa generasi e enggo ipelimbarui
ras ipasu-pasu Dibata, i bas Alkitab Bahasa Indonesia Sehari-hari (BIS)
ikataken ay. 9a, “TUHAN berkata kepada Yosua, “Hari ini kehinaan kalian sebagai
budak-budak di Mesir sudah Kulenyapkan”. I bas Padan si Mbaru, sunat e enggo
igantiken alu baptisen. Baptisen e me tanda pertobaten (bdk. Perb. Rasul 2:38; Roma
6:1-4). Baptisen enda labo terjeng tanda seremonial saja tapi tanda nggeluh i bas
pertobaten si arus teridah i bas kegeluhen si tep-tep wari.
I bas bahan khotbahta, 2 Kor. 5, rasul Paulus mereken pedah-pedah
pengajaren kerna pertobatan (kinijeran) si arus teridah buah-buahna secara
nyata i bas kegeluhen sebage “ciptaan baru” (ay. 17). Sebab paksa si e
perpulungen Korinti lenga bertumbuh imanna seh makana melala denga usur terjadi
perselisihen i bas perpulungen. I bas salah sada buku tafsir bahkan ikataken
seh tahun 96 M (40 tahun kenca Paulus nulisken surat-suratna) lalap terjadi
perselisihen i bas perpulungen Korinti enda (V.C. Pfitzner, 1999, hlm. 12). I bas ay. 20 rasul Paulus bagi si mindo alu
mesangat (memohon) man perpulungen Korinti gelah berobah, “Ipindo kami alu
mesangat man bandu: bere min maka kam si gelgel nari ermusuhen ras Dibata banci
ibahan Dibata jadi temanNa!” Nuduhkenca uga kerasna watak perpulungen Korinti
enda. Tapi intina, Paulus erpengarapen gelah perpulungen Korinti enda nggeluh
bagi tinepa si mbaru, si enggo iselamatken Kristus, e me nggeluh i bas
pertobaten.
Pengkenaina
Tema i bas minggu enda e me “Tinepa si Mbaru”, arah piga-piga bahan
Pustaka si Badia i datas enggo tangkas man banta kerina bahwa tinepa si mbaru
enda sangat erat berkaiten ras pertobaten, nggeluh si mbaru i bas Kristus. Tema
pertobaten situhuna merupaken tema si penting i bas Padan si Mbaru. Berita si
tangtangna iberitaken Tuhan Yesus sanga Ia mbenakenca pelayanenNya e me berita kerna
pertobaten (bdk. Mat. 4:17). Tobat ertina jera, la nai nggeluh i bas geluh si
ndekah si bergelimang dosa, tapi nggeluh i bas kegeluhen si mbaru (keselamaten) si enggo
ianugerahken Dibata i bas Yesus Kristus. Konsekuensina tentu saja arus terjadi
transformasi entah pe perobahen si tuhu-tuhu, labo terjeng i biber saja, tapi i
bas perukuren ras perbahanen pe terjadi perobahen si nyata.
Arus iakui bahwa i bas konteks gerejanta, pertobaten enda lenga
mengakar. Pdt. A.G. Suka (alm.) i bas analisisna kerna pekabaran Injil i bas
masyarakat Karo nai ngatakenca bagenda, “Injil di tengah-tengah orang Karo
belum mengakar karena penginjilan yang dilakukan oleh NZG di tengah-tengah
orang Karo kurang menekankan aspek pertobatan dan lebih menekankan aspek-aspek
di luar Injil itu sendiri, seperti misalnya bidang kesehatan dan pendidikan
formal, dsb.” (Beras Piher Vol.
3, No. 3 : September-Desember, 2004, hlm. 10). Rita Kipp Smith si pernah ngelakoken
penelitian i bas masyarakat Karo sekitar tahun 1980-an ngatakenca bagenda, “Ethnic consciousness, political dangers,
state encouragement, and the quest for education explain why many Karo became
Christian but not necessarily what being a Christian means to them,” (Journal
American Ethnologist, Vol. 22 (4), American Anthropological Association, 1995,
hlm. 868-882), ertina kurang lebih, melala kalak Karo nai jadi kalak Kristen (istilah
si nai “agama GBKP”) entah pe bergabung ku GBKP labo erkiteken pertobaten tapi
erkiteken alasen-alasen si deban. Penungkunenna, apakah seh asa gundari melala
denga jemaatta si lenga nggeluh i bas pertobaten?
Tek kita maka Kesah si Badia erdahin i bas gerejanta seh makana enggo melala
perkembangen si semakin mehuli i bas gerejanta labo hanya i bas hal
pembangunen-pembangunen fisik gereja tapi pe arah pembangunen-pembangunen geluh
erkiniteken. Semakin melala jemaat GBKP si tuhu-tuhu itehna kai ertina jadi
kalak Kristen, geluhna semakin berobah ku arah si semakin baik i bas perukuren,
pengerana, ras perbahanenna. Si paling ideal memang para pemimpin memberikan
contoh yang baik i bas pertobaten enda entah pe geluh bagi tinepa si mbaru.
Tapi bagi ikataken Mother Teresa, “Jangan tunggu para pemimpin, lakukanlah
pribadi lepas pribadi”. Sebab nggeluh i bas pertobaten enda lebih pas adi silakoken
labo terjeng ikataken saja. I bas Minggu Passion V enda, mari radu ras
sitekadken nggeluh i bas kegeluhen si mbaru, nggeluh i bas pertobaten, nggeluh
bagi tinepa si mbaru, gelah teridah (Letare : Teridahlah) ku sekelewetta bahwa
kita e me kalak si enggo iselamatken Yesus Kristus.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar