BIMBINGEN KHOTBAH MINGGU 5 JULI 2015
MINGGU PENINGKATEN EKONOMI JEMAAT
(Pdt. Larena Sinuhadji)
Invocatio :
“Aku ngenca meteh
sura-surangKu nandangi kam, e me gelah kam senang labo gelah cilaka.
RencanangKu e me mereken wari si pepagi bagi si iarapkenndu.” (Jeremia 29:11)
Ogen :
Kejadin 3:17-20 (Tunggal)
Khotbah :
2 Tesalonika 3:6-12 (Tunggal)
Tema :
TUTUS ERDAHIN BIAK ANAK DIBATA
KATA
PERLEBE
Penyair Kristen
legendaris Libanon nari si tergelar Kahlil Gibran, pernah nuliskenca bagenda, “Work is love made visible. And if you
cannot work with love but only with distaste, it is better that you should
leave your work and sit at the gate of the temple and take alms of those who
work with joy.” Ertina bas bahasa Indonesia kurang lebih bagenda, “Bekerja
adalah wujud nyata cinta kasih. Dan jika kamu tidak suka bekerja dengan sepenuh
hati, maka lebih baik kamu tidak usah bekerja dan jadilah pengemis yang
meminta-minta dari orang-orang yang bekerja dengan sukacita.” Maknana e me kap,
erdahin adi la ibarengi alu ketutusen ras keriahen ukur, maka ulihna
kesia-sian, si la mperehken pasu-pasu man kalak si ndahikenca (bdk. Kuan-kuanen
24:30-31; Pengerana 3:22).
I bas minggu
Peningkaten Ekonomi Jemaat enda, ipersingeti mulihi kita gelah erdahin alu
ketutusen sue bagi si nikataken Firman Tuhan.
PENJELASEN
BAHAN PUSTAKA SI BADIA
a. Erdahin e me kap perentah Dibata
Bahan ogenta banci
igolongken ku bas cerita asal-usul (etiological
tale) kerna tantangna lit pendahin i doni enda. Turi-turin enda banci
ikaitken ras akibat dosa si nilakoken manusia si pemena (Kej. 3:17), tapi lebih
tepat adi iertiken sebage perentah Dibata guna manusia erdahin alu reh latihna,
sabab perentah guna erdahin enggo ibereken manusia ope manusia ndabuh ku bas
dosa (Kej. 2:15). Hal si menarik i bas Kej. 2:15, maka kata si ipake guna
“ngusahai” (Ibr. abad), e me kap:
erdahin, ersembah ras erbakti. Ertina, perentah Dibata guna erdahin ndatken
nilai ndauh beliden asangken erdahin saja, erkiteken erdahin salah sada bentuk
ibadah si nyata (kongkrit) sebage tanda pengataken bujur man Tuhan. Hal si
menarik si deban, erdahin labo kutuken, erkiteken i bas ogenta enda si nikutuk
labo pendahinna, tapi taneh si niusahaken manusia (Kej. 3:17), i je me si
erbanca reh latihna manusia ngusahakenca erkiteken taneh e enggo ikutuk Dibata.
I bas Kej. 2:1-2, Dibata mereken usihen, maka IA pe erdahin, bahkan Tuhan Jesus
pe ngatakenca, maka Dibata tetap erdahin seh ngayak wari si sendah (Joh. 5:17).
Alu bage, banci isimpulken i bas bahan pengogenta, maka erdahin e me kap
perentah Dibata.
b. Erdahin mperehken pasu-pasu (mendatangkan kesejahteraan)
Jer. 29:11, la
banci ilepasken i bas Jer. ps. 29 secara keseluruhen. Nabi Jeremia nulisken
surat man kalak Israel i bas situasi
pembuangen i Babilonia (th. 259 SM). Salah sada surat si nikirimken Jeremia man
kalak Israel i bas pembuangen isina e me kap pendilo guna erdahin, e me kap
erdahin guna nuhi kebutuhen kegeluhen (ay. 5) ras guna ndatken kesejahateraan
man kalak si deban ras dirina sendiri (“sikap bangsa enda, kam pe ikut nge
sikap,” ay. 7). Kai si nikataken Jeremia, situhuna dalam rangka makeken waktu
alu mehuli ras produktif iherken nimai Dibata mbebasken bangsa enda i bas
Babilon nari. Alu bage Jer. 29:11 banci ipahami sebage bagin si la banci
terpisahken i bas pendilo guna erdahin, sebage palas kiniteken i bas erdahin.
Sura-sura Dibata nandangi bangsa Israel e me kap guna mperehken pasu-pasu ras
masa depan si ndauh terulin asangken si enggona. Alu palas kiniteken enda me
maka bangsa Israel arus jadi pasu-pasu arah dahin si nidahinkenna, i ja pa pe
ras i bas kondisi si uga pa pe, guna dirina sendiri ras kalak sekelewetna.
c. Erdahin alu tutus arus jadi karakter (gaya hidup) kalak si tek
I bas bahan
renungenta, 2 Tes. 3:6-12, i ja Rasul Paulus njemba perpulungen Tesalonika guna
erdahin alu tutus bagi si enggo iteladanken Paulus ras teman-temanna rasul si
deban i bas dahin pelayanenna. Kai si ipindoken Paulus enda, ilatarbelakangi
alu litna perpulungen si kisat ras la nggit erdahin seh makana enggo jadi beban
man perpulungen si deban. Engkai lit perpulungen si kisat erdahin? Lit telu
sebabna. Si pemena lebe, lit sebagin
perpulungen erpengakap kerehen Tuhan Jesus peduakaliken enggo ndeher e maka la
perlu nari erdahin. Si peduaken,
pengaruh gaya hidup jemaat mula-mula, i ja paksa si e kegeluhen perpulungen
khususna kalak si lit nggit ndayaken si lit bas ia, e maka ibagikenna man kalak
si musil (Perb. Rasul 2:44-45), e maka turah budaya “aji mumpung” si erbahanca
kalak kisat erdahin, erkiteken enggo melala kalak bayak si mbagi-bagiken kerina
kebutuhen. Si peteluken, lit ka
perpulungen si karakterna lenga ipelimbarui walaupe enggo jadi kalak si tek,
seh makana mbuen waktuna ipakena guna cikurak, mandangi kalak, rsd.-na,
asangken ndahiken dahinna. Kata “arus” i bas ay. 7, nuduhken urgensitas kai si
ipindoken Paulus nandangi perpulungen Tesalonika, ertina, erdahin alu tutus
enggo arus jadi gaya hidup, biak, karakter
perpulungen kalak si tek man Kristus. Kai dasar Paulus maka bagem si
iajarkenna?
Si pemena lebe, Rasul Paulus sendiri tek maka dahinna
sebage rasul sekaligus tukang tenda (Perb. Rasul 18:2-3), e me kap pemere i bas
Dibata nari (1 Kor. 15:10). Walaupe situhuna lit hakna guna ndatken penampat
arah perpulungen labo e iandalkenna. Si
peduaken, Paulus tek maka Dibata tetap denga erdahin guna kiniulin man
kalak si erkeleng ate man baNa (Roma 8:23). Alu bage jelas, maka e me si ijemba
Paulus erdahin alu tutus arah dahin si enggo ibereken Dibata man bana. Seh
makana, dahin sebage tukang tenda ras bage pe sebage rasul idahikenna alu misi
si jelas, e me kap: guna kemulian Tuhan (Kol. 3:17), sebage bukti i bas keleng
ate (1 Kor. 16:14), guna keriahen perpulungen (2 Kor. 1:24), guna berbagi (Ef.
4:28), rsd.
PENGKENAINA
Lit sada semboyan “Ora et Labora” e me ertoto ras erdahin,
lit ka sada kutipen si ngatakenca, “Bekerja tanpa berdoa sama dengan sombong,
berdoa tanpa bekerja sama dengan kosong,” ertina, erdahinlah alu kesadaren maka
dahin si nidahinken kita e me kap anugerah i bas Dibata nari. E maka, si pemena lebe, semakin jelas arah
penjelasen kerna ogenta i datas, erdahin e labo terpisah ras ibadahta,
erkiteken erdahin e perentah Dibata si arus ilakoken bagi kita erbakti man
baNa. Adi sekalak erbakti ma biasana tutus ia, bage ka pe si arus ibahanna i
bas pendahinna, kai pe pendahin si enggo ipercayaken Dibata man bana. Si peduaken, erkiteken pendahin e Dibata
si merekenca, e maka erdahinlah alu bersukacita, seh makana tutus kita dahinken
kai pe pendahinta, si kedungenna enggo pasti mperehken kiniulin, pasu-pasu
(kesejahteraan) man keluarganta bage pe man sekelewetta. Si peteluken, mari si usih kai si enggo ilakoken Rasul Paulus seh makana
jelas misi-nta erdahin.
Tema ngatakenca
“Tutus erdahin e me biak anak Dibata,” payo kel tema-nta enda. Arah kerina
penjelasen kerna bahan Pustaka si Badia i datas, tutus erdahin arus jadi biak
(karakter, gaya hidup) anak Dibata, sabab Dibata sendiri pe seh ngayak gundari
terus erdahin guna kiniulin kerina kalak si erkeleng ate man baNa. E maka, mari
radu ras silumbaken kerina budaya si mendukung tema i bas wari si sendah,
misalna : budaya mejingkat, budaya disiplin, budaya tutus, budaya bujur, rsd.,
segelah makana gelar Dibata ipermuliaken arah pendahinta.
Tahun enda, kita
berjuang ningkatken kegeluhen sosial, budaya ras ekonomi. Si jelas, ekonomi
labo banci meningkat adi la kin lebe ipekena budaya kerja. Adi kin tutus ateta,
mbue kel peluang si banci sipakeken guna meningkatken ekonominta, tapi tetap
alu palas si bujur, labo guna ndarami materi saja tanpa ibarengi mbiar man
Dibata (misalna: bisnis online, UKM - Usaha Kecil Menengah, alu menciptaken
souvenir khas Karo, wisata kuliner khas Karo, tambar tradisional Karo, rsd.).
Gejapkenlah maka dahin e me kap perentah i bas Tuhan nari, anugerah i bas
Tuhan, ras perehken pasu-pasu, alu bage tetap tutus kita erdahin.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar