BIMBINGEN KHOTBAH MINGGU 6 SEPTEMBER
2015
Minggu XIV Kenca Trinitatis - Minggu
PERMATA GBKP
(Pdt. Larena br. Sinuhadji)
Invocatio :
“O Anakku,
pindolah pemeteh, seksekilah ndatken pengertinna. Daramilah e desken ndarami
emas, ayakilah e desken ndarami erta di terbuni” (Kuan-kuanen 2:3-4)
Ogen :
Kuan-kuanen
23:12-15
Khotbah :
1 Timotius
4:12-16 (Tunggal)
Tema :
PERMATA JADI
USIHEN
Kata
Penaruh
I bas
melala referensi rusur ikataken bagenda, kegagalan seorang pemimpin, pendidik,
orang tua, hamba-hamba Tuhan i bas ndalanken tanggung jawabna e me kap adi la
banci ia jadi teladan, entah pe usihen. Ertina labo hanya terjeng ngerana,
ngajari, mereken petuah tapi uga geluhta enda berdampak man kalak si deban. I
bas salah sada bukuna Zig Ziglar, sekalak penulis ras motivator AS nari,
mereken sada contoh kerna sekalak anak perana si tiba-tiba ngadi ia erdalan ras
tulihkenna ku das (menengadah ke atas melihat ke langit). La ndekahsa i pudina
enggo ka melala kalak ngadi ngenehen ku das ka. E maka isungkun sekalak si isampingna
kel, “De, ada apa memang di atas?” Ijababna, “Oh tidak ada apa-apa Bu, saya
memang mau melihat saja ke atas”. Bagem ilustrasi enda, ncidahken man banta uga
hebatna perbahanen sesekalak si banci mpengaruhi kalak si deban. Gundari tading
sipilih kita pengaruh si apai ateta sicidahken i bas geluhta, si positif entah
si negatif?
Penjelasen
Bahan Pustaka Si Badia Ras Aplikasina
Ilumbaken
Rasul Paulus man Timotius anak rohanina, gelah banci pelayanenna berhasil, la
kalak anggap sepele, mapas bana, arus ia jadi teladan. Umur si nguda denga labo
jadi persoalen, si penting banci jadi usihen. Sabab lit ka deba, enggo pe
meganjang umurna, medanak denga perukurenna bahkan la jadi usihen kegeluhenna.
Jadi usia labo jadi patoken, si penting kegeluhenna jadi teladan.
Tapi
memang dua kali lebih mberat tanggung jawab sekalak orang muda adi ia jadi
pemimpin. Sabab umumna adi orang muda, kalak minter sepele, ianggap kurang
pengalaman, belum banyak makan asam garam, masih hijau, rsd. Bagem umumna
ibelasken kalak. Banci jadi paksa Timotius melayani i Efesus ngudaan ia
asangken pemimpin ras perpulungenna si ilayanina. E maka, gelah ola perpulungen anggap enteng,
mapas man Timotius, maka arus ia jadi usihen i bas pengeranana, i bas lagu
langkahna, i bas nehken keleng ate, i bas kinitekenna bage pe i bas ukurna
bujur (Bhs. Ind. : “Jadilah teladan bagi
orang-orang percaya, dalam perkataanmu, dalam tingkah lakumu, dalam
kasihmu, dalam kesetiaanmu dan dalam kesucianmu”). Jelas, Timotius arus jadi
teladan man kalak si tek, jadi contoh si mehuli nandangi perpulungen si
ilayanina.
I bas pengerana. Penungkunen-penungkunen
evaluatif man banta, kata-kata si uga si ikataken kita? Si kasar, menyakitkan,
menuduh, melukai, menghakimi, merendahkan entah kata-kata si erbahanca ate malem,
memotivasi, membangun, mpepalem pusuh? Rukur nge kita lebe ope sibelasken,
entah kenca enggo sibelasken makana kita sadar, erkadiola enggo salah kata-kata
sipedarat kita? Apakah kita termasuk kalak si terteki arah kata-katanta, entah
kata-kata ngenca mejile, tapi kita sendiri la ngasup mbuktikenca entah pe
ngelakokenca? Enggo jelas adi arah kata-kata saja kita la jadi pasu-pasu (berkat),
tentu kalak pe sepele banta. Pemasmur ngatakenca bagenda, “O TUHAN, jagai min
babahku, eruk min biberku (Mas. 141:3). Bage pe i bas Lukas 6:45, “Kalak si
bujur tentu ndarat i bas ia nari si mehuli, reh i bas pusuh peratenna si mehuli
nari; janah kalak si jahat ndarat me kejahaten i bas pusuh peratenna si jahat
nari. Sabap kai si ibelasken kalak arah babahna, e reh i bas pusuh peratenna
nari”. Adi pusuh peratenta iterangi alu Kata
Dibata, maka iajariNa kita guna alu pentar melasken kai si arus sibelasken.
Tapi adi pusuhta dem alu nembeh ate, cian ate, hal-hal si la mehuli, enggo
pasti kata-kata si ndarat pe kata-kata si la membangun.
I bas perbahanen. Lit istilah si
urus ibegiken kita e me NATO (no action
talk only), maksud istilah enda e me, ula ka kata-kata ngenca mejile,
mehuli, tapi perbahanen jauh panggang dari api. Lit ka si ngatakenca, “Seribu
kata-kata la lit kai pe ertina, ibandingken sada perbahanen si mehuli si banci
igejapken kalak”. Kita me surat-surat Kristus si banci ioge jelma si nterem.
Kai nge kira-kira si teroge kalak si deban arah pengkebet geluhta, damai
sejahtera, entah perpecahen, perjengilen, mabuk-mabukan, rsd.?
I bas kekelengen.
Selaku per-Berita si Meriah, kekelengen si lit bas Timotius, la erdobahen (la
erpilihen) si isehkenna man perpulungen, kekelengen si tulus. Tidak ada udang
di balik batu. Sabab kadang, sikelengi kalak erkiteken lit sura-suranta, gelah
banci ka sampatina kita. Mehuli kalak maka mehuli ka kita bana. Ajaren Tuhan Jesus,
man kalak si erbahan jahat banta pe, arus ka ngasup kita ngkelengisa, bahkan
sitotoken.
I bas kiniteken (“kesetiaan”
Yun.: pistis). Si imaksudken i jenda,
si pemena lebe e me kesetian si tutus man Tuhan, bage pe si peduaken, e me
kesetian si tulus i bas membangun relasi ras kalak si deban. Tuhan ngenca
Dibata si ngasup nampati kita, la lit dibata-dibata si deban. Terkadang, tupung
senang sitadingken Tuhan, tupung susah je silebuh Dibata, e me gelarna labo
tutus. Kesetianta i bas membangun relasi ras teman e me kesetian si tulus, labo
erkiteken lit kepentingen-kepentingen negatif. Bage pe i bas membangun relasi
ras pasangenta, la lit je perselingkuhen.
I bas ukur si bujur (kesucian).
Engkai makana kekudusen enda merupaken salah sada nasehat Rasul Paulus man
Timotius? Erkiteken masa muda e me masa pancaroba, masa mencari identitas si
jelas, masa si rentan man kaum muda terjerumus ku hal-hal si la mehuli. E maka
i bas masa-masa si rentan enda Timotius arus tetap njagai kekudusenna. Bage pe
man banta, erkiteken siinget geluhta, kulanta, enggo itebus Tuhan alu darehNa
si meherga, janah kulanta enda e me kap ingan Kesah si Badia, e maka perlu
tetap sijaga kekudusen geluhta.
Timotius
arus alu tutus makeken waktu ras kesempaten si lit, subuk i bas ngogeken Kata
Dibata i tengah-tengah perpulungen, i bas ngiah-ngiahi ras ngajarisa seh ngayak
Paulus reh ka guna erbahan perkunjungen. Bage pe, la isia-siakenna pemere (karunia)
si enggo ibereken Dibata man bana asum ndube ia itangkuhken. Arah kai si nilakoken
Timotius la banci lang, perpulungen pe ngidah semangat ras kemajuan i bas diri
Timotius i bas melayani (Bhs. Ind. : “Bertekunlah”, lit i je unsur ketutusen,
kesetian, ketulusen i bas tugas si idalankenna).
I bas
bahan pengogenta si pemena, icidahken man banta kerna tanggung jawab orang tua
(guru) i bas mendidik anak-anak. Arah erbage-bage cara, subuk arah pendidiken
formal, non-formal, nasehat-nasehat orang tua, pendampingan, motivasi, terlebih
orang tua jadi teladan nandangi anak-anakna. Sada keriahen ukur ras kemalemen
ate man orang tua ngidah kedewasaan rukur, kepentaren i bas anak-anakna (bdk.
Kuan-kuanen 23:15).
Kata
Penutup
I bas
Pustaka si Badia, melala contoh-contoh kerna kehebaten orang muda, i ja i bas
kiningundanna enggo ipake Tuhan guna jadi pasu-pasu (berkat) man kalak si deban,
misalna: Jeremia, Daniel, Jusuf, ras Titus. I bas Negaranta pe, Sumpah Pemuda Tgl.
28 Oktober 1928 iprakarsai orang-orang muda, Reformasi 1998 imotori mahasiswa,
ras melala pe contoh-contoh si deban si ncidahken peran penting kaum muda. Hal
si seri iarapken kita arah Persadan Man Anak Gerejanta entah pe PERMATA baik
sebage lembaga bage pe sebage pribadi.
E maka
i bas HUT PERMATA si pe-67-ken, iarapken kaum muda GBKP jadi rudang-rudang i
tengah-tengah keluarga, gereja ras masyarakat, jadi teladan i bas kegeluhenna.
Payo memang, la lit kita si sempurna (no
body perfect) uga pe mehulina jelma pasti lit kekurangenna. Tapi ula jadiken
istilah enda sebage pembenaren i bas kelemahen entah pe kekurangen si lit bas
kita seh makana la lit perjuangen si terulin si banci silakoken. Masa muda
sekali ngenca, e maka berekenlah si terbaik man Tuhan. Mari radu ras sitotoken
ras sidukung PERMATA-nta.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar