PEKAN PENATALAYANEN GBKP TAHUN 2015
TEMA : LANAI AKU SI NGGELUH, TAPI KRISTUS KAP SI
NGGELUH I BAS AKU
(GALATI 3:20A)
WARI PEMENA
(Pdt. Larena br. Sinuhadji)
Invocatio :
Kejadian 22:18
Ogen :
Roma 8:28-30
Khotbah :
Kejadian 12:1-3
Tema :
“Idilo Guna Jadi Pasu-Pasu”
PEMBAHASEN
BAHAN ALKITAB
Kejadin
12:1-3
Pendilo Tuhan man
Abram guna lawes ku sada negeri si lenga ikataken Tuhan man bana, sada hal si
luar biasa sabab Abram taat. Adi siperdiateken konteks dekat (Kej. 11:27-32)
ras konteks jauh (Perb. 7:2-4), maka situhuna enda pe pendilo Tuhan man Abram
si peduakaliken. Pendilo si pertama tupung ia bas kutana denga, Ur Babilon.
Tapi i je ikut denga orang tuana. Kenca bapana, Terah mate i Haran, mulihi
Tuhan ndilo Abram. Tuhu bergumul kel Abram i bas taat nandangi pendilo Tuhan
bana. Sabab mbue hal si arus ikorbanken Abram. Nandingken keluargana,
kade-kadena, ras rumah bapana. Intina, Abram arus nandingken zona amanna
sedekah enda, subuk usahana, keluargana, teman-temanna guna berkat ku sada
negeri si bakal ituduhken Tuhan pepagin. Nadingken orang tua, kade-kade,
teman-teman rikutken usaha si sedekah enda enggo igelutina, mahan bana Abram
hanya bergantung sepenuhna man Tuhan si enggo ndilo ia la ernalem man manusia.
Sabab sedekah enda arah kel orang tuana, ibabai ia ras kerina seninana ersembah
man dibata-dibata si isembah nini-ninina i Mesopotami. Tapi arah pemanggilen
enda, jelas ate Tuhan, Ia saja ingan penelemen Abram ras keluargana.
I bas Abram taat
nandangi pendilo Tuhan maka padan/janji Dibata berlaku man bana. Enterm pagi si nusurna, janah jadi
sada bangsa si mbelin. Ipasu-pasu Tuhan Abram ras ibahan Tuhan gelarna
terberita. Arah Abram nterem kalak ndatken pasu-pasu. Ipasu-pasu Tuhan kalak si
masu-masu Abram, tapi isumpahi Tuhan kalak si numpahi ia. Erkiteken Abram
ipasu-pasu Tuhan kerina bangsa-bangsa. Dari sisi Tuhan jelas, maka Tuhan ndilo
Abram ras masu-masu kegeluhenna. Janah i bas sisi Abram, ia arus nandingken
keluargana (bhs. Ind.: “pergi dari negerinya”) ras geluhna arus jadi berkat (ay.
2b, “dan engkau akan jadi berkat”). Jadi fokus Abram labo janji pasu-pasu Tuhan
man bana, tapi perentah guna “lawes” ras geluhna jadi berkat.
Roma
8:28-30
Arah surat Paulus
man perpulungen i Roma, jelas kerna kinidolaten ras ke-MahaKuasa-an Tuhan. Maka
i bas kai pe Dibata erdahin guna kiniulin kalak si erkeleng ate man baNa, e me
kalak si enggo ipilih Dibata arah sura-suraNa. Situasi kai pe sialami kita
anak-anakNa, termasuk si la bagi ukur banci ipake Tuhan guna kiniulinta, sabab
rancangen Tuhan si mehuli guna kegeluhenta. Si paling penting taat nandangi
sura-sura Tuhan i bas kegeluhenta.
Kejadin
22:18
Konteks Kej. 22 e me
i bas perentah Tuhan man Abraham guna mpersembahken anakna si tonggal Ishak.
Sekali nari Abraham taat. Kedungenna enggo isikapken Dibata sada bajar
biri-biri gancih anakna, Ishak sabab enggo idah Dibata tuhu-tuhu Abraham kalak
si erkemalangen man Tuhan. E maka i jenda sekali nari Tuhan melalui MalekatNa
mulihi erpadan guna mereken pasu-pasu si mbue man Abraham. Janah Malekat Tuhan
melaskenca maka bangsa-bangsa si deban pe denggo mindo pasu-pasu i bas Dibata
nari bagi Tuhan enggo masu-masu Abraham ras kesusurenna, erkiteken Abraham
tetap erkemalangen man Tuhan.
KERANGKA
RENUNGEN
Umumna kita senang
iberkati, ndatken pasu-pasu. Tapi lit penyataan si ngatakenca berkat si paling
mereken sukacita asum geluhta banci jadi berkat/pasu-pasu man kalak si deban.
Sedangken kalak si hanya ngukurken dirina sendiri, ertambah-tambah si lit bas
ia tanpa ngukurken kalak si deban, e me kalak si la pernah ndatken sukacita.
Mother Teresa salah sada teladan i bas ia mereken dirina, geluhna guna
ngkelengi ras melayani kalak-kalak miskin ipinggiren i Kalkuta India.
Termasuk Abram i bas
perikopta, i bas ia idilo Tuhan guna nandangi keluargana, rumah bapana,
kenyamanenna sedekah enda. Fokus Abraham e me kap taat nandangi perentah Tuhan,
e me kap lawes nadingken kutana ras kade-kade ras geluhna jadi berkat man
enterem kalak (nen penjelasen kerna bahan khotbah).
Aplikasina. Tema : “Kita
Idilo Tuhan Guna Jadi Pasu-Pasu.” Adi soal geluhta iberkati/ipasu-pasu Tuhan e me
bagin Tuhan, la perlu kita ncampuri. Si penting tek kita, maka Dibata tetap
masu-masu kegeluhenta manusia. Baginta, taat
man Tuhan ras geluhta si enggo ipasu-pasuNa arus jadi pasu-pasu ka man
kalak si deban. Mother Teresa pernah ngatakenca, “Jangan pernah biarkan orang
yang datang kepadamu, pergi dengan keadaan sedih.” Ertina, kehadirenta
tuhu-tuhu jadi pasu-pasu, subuk alu pengerananta, ide-identa, perukurenta si positif/membangun
bage pe perbahanenta: nampati subuk secara jasmani ras rohani (mpegegehi kalak,
memotivasi, notoken, mpepaler sukacita), rsd. Mungkin biasa si begi kalak
ngatakenca, “Adi la gia banci nampati, nempeti la gia ola.” Pernyaataan enda
seolah-olah tepat situhuna kurang tepat, sebab erbahanca kita menjadi kalak si pasif,
geluhta la berarti, bermakna man kalak si deban. Sedangken Tuhan enggo ndilo
kita guna jadi pasu-pasu man kalak si deban. Bahkan i bas situasi si la bagi
ukurta pe jadi, geluh kalak si tek tetap jadi pasu-pasu man kalak si deban
(ogen).
WARI PE-2-KEN
(Naras Pdt. L. br. Sinuhadji)
Invocatio :
Galati 3:9
Ogen :
Masmur 65:5-14
Khotbah :
Josua 21:43-45
Tema :
“Dibata Nehken PadanNa, Tetap Ukurta”
PEMBAHASEN
BAHAN ALKITAB
Josua
21:43-45
Bahan khotbah
berisi perwujudan janji Allah kepada bangsa Israel dalam Kel. 6:3-6. Apa isi
janji Allah kepada bangsa Israel? Tuhan berjanji: 1) memberikan tanah Kanaan;
2) membebaskan Israel dari perbudakan di Mesir; 3) menjadikan bangsa Israel
umatNya. Di bawah kepemimpinan Josua, Tuhan mewujudkan janjiNya kepada Israel
dengan memberikan tanah Kanaan.
Tidak ada janji
Tuhan yang tidak dipenuhi kepada Israel (ay. 45). Ayat ini menunjukkan
konsistensi Allah terhadap janjiNya, IA memenuhi semua yang telah dijanjikanNya.
Namun untuk memenuhi janjiNya itu, ada proses yang harus dijalani. Dari pihak
Allah, IA ingin agar bangsa Israel menyadari betapa besar kasihNya kepada
mereka, sehingga banyak cara yang Allah lakukan untuk menyadarkan bangsa
Israel. Perjalanan 40 tahun dari Mesir ke Kanaan adalah gambaran dari proses
itu. Dari pihak bangsa Israel, mereka harus menjalani proses itu sebelum
menerima semua yang dijanjikan Allah kepada mereka. Dengan demikian dapat
disimpulkan bahwa selain Allah pasti menepati janjiNya, ada proses pendewasaan iman
di dalamnya.
Masmur
65:5-14
Bahan ogen, berisi
tentang kesaksian Pemasmur akan perbuatan-perbuatan Tuhan yang luar biasa
(dahsyat) dan adil kepada orang-orang yang dipilihNya. Perbuatan-perbuatan yang
luar biasa dan adil itu merupakan jawaban Tuhan terhadap permohonan (doa)
orang-orang yang berseru kepadaNya (ay. 3). Perbuatan-perbuatan dahsyat
menunjuk pada kekuasaan Allah yang tidak terbatas. Adil menunjuk pada cara
Tuhan berbuat untuk orang-orang yang dikasihiNya. Dengan kekuasaanNya yang
tidak terbatas, IA mampu mewujudkan apa yang kita harapkan, dan dengan adil IA
memberikan apa yang kita harapkan. Maksudnya, Allah tahu yang terbaik untuk
kita yang seringkali di luar batas pemikiran kita. Oleh karena itu yang harus
kita lakukan adalah yakin, percaya, bahwa Tuhan pasti akan memberikan yang
terbaik untuk kita.
Galati
3:9
Bahan invocatio,
berisi surat Rasul Paulus kepada jemaat Galatia yang perlu dididik untuk hidup
berdasarkan iman kepada Kristus dan bukan berdasarkan Hukum Taurat. Dengan
hidup berdasarkan iman kepada Kristus maka berkat Tuhan juga akan menjadi milik
kita. Penebusan Kristus dimaksudkan agar berkat yang dulunya diberikan Tuhan
kepada Abraham menjadi milik semua orang yang beriman.
KERANGKA
RENUNGEN
Kata “janji” dalam
KBBI artinya: 1) ucapan yang menyatakan kesediaan dan kesanggupan untuk berbuat; 2)
persetujuan antara dua pihak (masing-masing menyatakan kesediaan dan
kesanggupan untuk berbuat atau tidak berbuat sesuatu). Melalui arti kata
tersebut, dapat dikatakan bahwa janji adalah hal yang penting dalam kehidupan
kita, karena dari janji-janji itulah banyak hal yang bisa kita wujudkan dalam
hidup kita. Selain itu, janji juga tidak bisa dilepaskan dalam relasi antar
manusia, karena pada dasarnya semua manusia memiliki kehendak, atau keinginan
yang ingin diwujudkan bersama-sama dengan orang lain. Itulah sebabnya ada
banyak perjanjian yang kita lakukan dalam hidup kita. Artinya, selama ada
kehendak atau keinginan dalam diri manusia maka janji-janji akan selalu ada.
Demikian juga dalam
relasi antara Tuhan dengan manusia. Dalam relasi antara Tuhan dengan manusia
juga tidak bisa dilepaskan dari janji. Itulah sebabnya Alkitab kita dibagi
menjadi dua, PL dan PB. Mengapa disebut “PL” atau “PB?” Karena Alkitab berisi
janji kasih di antara Tuhan dengan manusia. Tuhan Allah berkehendak mengasihi
dunia ini, oleh karena itu IA menyatakan janjiNya.
Dalam suatu
perjanjian apapun, jika salah satu pihak melanggar apa yang telah disepakati
bersama, maka perjanjian itu akan batal dan tujuan yang diharapkan dari
perjanjian itu pasti gagal. Itulah perjanjian-perjanjian yang biasa dilakukan
oleh manusia. Mengapa perjanjian seringkali harus ditulis dan diberi meterai?
Karena pada dasarnya manusia sering lupa terhadap janjinya, atau suka ingkar terhadap
janjinya.
Tetapi berbeda
dengan janji Tuhan kepada umatNya. Walaupun bangsa Israel seringkali melanggar
janjinya kepada Tuhan, tetapi IA tetap setia pada janjiNya dan tetap ingin
mewujudkan janjiNya itu. Dengan berbagai cara, Tuhan menyadarkan umatNya agar
tetap setia pada janjinya sampai janji Tuhan itu benar-benar terwujud. Artinya,
kita harus beriman, percaya kepada janji Tuhan dalam hidup kita karena Tuhan
pasti akan menepati janjiNya, dengan cara yang Tuhan pakai sebagai proses
pendewasaan kita.
Ada banyak
pergumulan yang kita hadapi dalam hidup ini. Dalam pergumulan itu kita sering
berdoa meminta agar Tuhan melepaskan kita dari persoalan yang kita hadapi. Kita
perlu menyadari bahwa di dalam janji Tuhan ada proses yang harus dijalani, maka
kita harus mau menjalani proses itu. Dengan menjalani proses yang mungkin saja
panjang, iman kita semakin didewasakan, dan ketika kita menerima keberhasilan
sebagai perwujudan janji Tuhan dalam hidup kita, maka sudah dapat dipastikan
kita mampu bersyukur.
Tema “Dibata Nehken
PadanNa, Tetap Ukurta,” merupakan keyakinan kita bahwa Tuhan pasti akan
menepati janjiNya dengan memberikan yang terbaik dalam hidup kita.
WARI PE-3-KEN
(Naras Pdt. L. br. Sinuhadji)
Invocatio :
Matius 22:39
Ogen :
Keluaren 23:1-9
Khotbah :
Masmur 112:1-9
Tema :
“Malem Me Ate Kalak Si
Ndalanken Kekelengen”
PEMBAHASEN
BAHAN ALKITAB
Masmur
112:1-9
Bahan Khotbah
berisi tentang berkat-berkat yang akan diterima oleh orang-orang yang takut
akan Tuhan dan melakukan perintah-perintahNya. Orang-orang ini disebut oleh
Pemasmur sebagai orang-orang benar. Apa saja yang akan diterima orang-orang
benar? Mereka akan berbahagia (ay. 1). Anak cucunya akan menjadi orang-orang
yang berhasil karena berkat Tuhan terus mengalir kepada orang-orang benar (ay.
2). Hidupnya akan dipenuhi dengan kecukupan (ay. 3). Hidupnya akan selalu
dipimpin oleh Tuhan ke arah yang membawa kesejahteraan (ay. 4). Hidupnya akan
dipenuhi dengan keberuntungan (ay. 5). Mereka akan menjadi orang-orang yang
tegar, tidak mudah jatuh atau gagal, dan namanya akan dikenang banyak orang
(ay. 6). Mereka akan menjadi orang-orang pemberani, tidak takut terhadap
berbagai tantangan (ay. 7 & 8). Mereka akan menjadi orang-orang yang murah
hati, peduli terhadap orang lain. Karena itu mereka akan menjadi orang-orang
yang disegani dan dihormati banyak orang (ay. 9).
Matius
22:39
Berisi hukum kasih
yang merupakan inti dari seluruh hukum dalam Alkitab. Mengasihi Allah dan
mengasihi manusia seperti mengasihi diri sendiri. Ini merupakan jawaban Tuhan
Yesus terhadap pertanyaan seorang ahli Taurat untuk mengujiNya dan mencari-cari
kesalahanNya, “Guru, hukum manakah yang
terutama dalam hukum Taurat?” Kasih di sini dikaitkan dengan mengasihi diri
sendiri. Tentunya tidak ada orang yang tidak mengasihi dirinya sendiri. Pasti
yang terbaik, yang benar, yang istimewa, dan segala sesuatu yang tidak merusak
dirinya sendiri, itulah yang diberikan untuk diri sendiri. Seperti itulah arti
dari mengasihi sesama manusia seperti diri sendiri.
Keluaren
23:1-9
Merupakan tugas
yang harus dilakukan oleh orang-orang Israel dalam menegakkan kebenaran dan keadilan.
Kel. 23:1-9 merupakan bagian dari Hukum-hukum Moral Religius yang harus
diwujudkan dalam kehidupan bangsa Israel sebagai bangsa yang kudus dalam
perjanjian dengan Allah (Kel. 20-23). Oleh karena itu isinya sangat praktis
berkaitan dengan kehidupan sehari-hari bangsa Israel dalam relasi antara satu
dengan lainnya.
KERANGKA
RENUNGEN
Tidak ada seorang pun yang tidak mau mendapatkan berkat dalam hidupnya.
Bila kita perhatikan bahan khotbah, Pemasmur menegaskan bahwa orang-orang yang
benar akan mendapatkan berkat. Benarkah seperti itu? Bila kita perhatikan
situasi hidup kita saat ini, justru orang-orang yang menyatakan kebenaran
disingkirkan dan dibenci. Ada istilah yang mengatakan “bambu yang lurus lebih
cepat dipotong daripada bambu yang bengkok,” artinya orang yang hidupnya lurus
dan benar lebih cepat disingkirkan daripda orang-orang yang hidupnya bengkok
karena akan dibiarkan begitu saja. Itulah situasi hidup kita saat ini. Dalam
hal ini mungkin saja kita akan berpikir lebih baik menjadi bambu yang bengkok
saja daripada disingkirkan.
Tetapi Alkitab menegaskan bahwa bagaimana pun situasinya, kita harus
tetap menegakkan kebenaran, sebagaimana apa yang harus dilakukan oleh bangsa
Israel dalam ogen. Pemasmur dalam kesaksian hidupnya melihat bahwa orang-orang
benar memang hidupnya diberkati Tuhan (lihat pembahasan di atas). Dan memang
benar bahwa ada banyak orang di sekitar kita yang justru semakin diberkati
karena melakukan apa yang benar di mata Allah. Ada banyak contoh dalam sejarah
yang menceritakan kisah hidup orang yang melakukan kebenaran (misalnya Martin
Luther King Junior dalam buku Pekan Penatalayanan GBKP 2015 hlm. 22). Dalam
kesaksian hidup Yesus Kristus, orang-orang yang membenciNya (Farisi, Saduki,
dan Ahli Taurat) mengakui bahwa Yesus Kristus adalah seorang yang benar dan
tidak takut kepada siapa pun karena kebenaran yang dilakukanNya (Mat. 22:16).
Artinya, melakukan apa yang benar itu adalah soal keberanian dan soal beriman
bahwa Tuhan pasti akan memberi ganjaran yang setimpal atas kebenaran yang kita
lakukan (bdk. Mat. 5:10; Mat. 6:33).
Lalu apa hubungan antara kasih dan kebenaran? Di dalam kebenaran pasti
ada kasih kepada Allah dan kepada manusia. Mengasihi berarti menyatakan dan
melakukan apa yang benar. Contoh sederhana, jika kita mengasihi tubuh kita
sendiri maka pastilah kita akan memperlakukan tubuh kita dengan benar, seperti
makan teratur, tidur yang cukup, dsb. Contoh lain, jika kita dengan
sungguh-sungguh mengasihi anak kita, tentu tidak mungkin akan menjerumuskannya
ke dalam ketidakbenaran, pastilah kita akan mengarahkan anak-anak kita untuk
melakukan apa yang benar. Melakukan apa yang benar adalah bukti nyata mengasihi
Allah, sesama dan diri sendiri.
Tema “Malem Me Ate Kalak Si Ndalanken Kekelengen.” Seorang yang menjalankan
kasih dalam hidupnya pastilah mendapatkan kebahagiaan. Kebahagiaan di sini
adalah kebahagiaan yang sejati di dalam Kristus, mengingat begitu banyak
standar kebahagiaan di dunia ini yang mendasarkan diri pada kefanaan seperti
materi, kekuasaan, dsb. Tema di atas adalah pernyataan iman kita bahwa sebagai
orang-orang yang telah diselamatkan oleh kasih Allah di dalam Kristus (Rom.
6:18), pastilah kita akan memperoleh kebahagiaan sejati saat ini dan nanti.
WARI PE-4-KEN
(Naras Pdt. L. br. Sinuhadji)
Invocatio :
Kejadin 3:19
Ogen :
Lukas 14:28-32
Khotbah :
Kuan-kuanen 23:17-23
Tema :
“Megermetlah Ngaturken
Perdalanen Geluh”
PEMBAHASEN
BAHAN ALKITAB
Kuan-Kuanen
23:17-23
Kitab Kuan-kuanen
adalah kitab yang berisi nasihat-nasihat bijak dengan ciri-ciri: singkat,
padat, mudah diingat, berpijak pada pengalaman, kebenaran universal, untuk
tujuan praktis, dan digunakan dalam waktu yang lama. Bahan khotbah kita berisi
nasihat-nasihat seorang yang bijak (bisa orang tua kepada anaknya, atau guru
kepada muridnya) tentang sikap hidup yang benar.
Sikap hidup yang
benar dalam bahan khotbah ini adalah: 1) Taat kepada Allah, karena Allah adalah
jaminan masa depan yang baik dan sumber harapan; 2) Bijaksana dalam
melangkah/mengambil keputusan (bhs. Ing. “Be wise and have enough sense to
follow the right path”), karena dengan cara itu seseorang akan terhindar dari
kemiskinan (miskin hati, materi, hidup tanpa makna, dsb.); 3) Taat dan menghargai
orang tua, karena orang tua adalah saluran berkat Tuhan; 4) Luangkan banyak
waktu untuk belajar tentang kebenaran, hikmat, didikan, pengertian (makna
hidup) dari Allah.
Kejadin
3:19
Merupakan cerita
asal-usul, penyebab awal mengapa manusia harus bekerja keras memenuhi kebutuhan
hidupnya. Setelah manusia jatuh ke dalam dosa, maka sebagai akibatnya, manusia
harus bekerja keras memenuhi kebutuhan hidupnya. Cara ini tentunya dimaksudkan
Tuhan agar manusia menjadi sadar akan keberadaan dirinya dan bergantung sepenuhnya
kepada Tuhan. “Debu tanah” adalah kiasan bahwa hidup manusia adalah fana,
rapuh, rentan, oleh karena itu harus bergantung sepenuhnya kepada Penciptanya.
Lukas
14:28-32
Merupakan perumpaan
yang diberikan Tuhan Yesus untuk menjelaskan konsekuensi mengikut Yesus.
Konsekuensi mengikut Yesus adalah menjadikan Yesus Kristus sebagai prioritas
utama dalam hidup. Menjadikan prioritas utama bukan berarti meninggalkan
tanggung jawab lainnya. Tetapi dengan menjadikan Yesus Kristus sebagai
prioritas hidup maka seseorang dapat dikatakan layak menjadi muridNya dan Tuhan
pasti akan memampukan kita melakukan tanggung jawab lainnya.
KERANGKA
RENUNGEN
Ada berbagai sikap
di dalam menghadapi hidup ini. Ada yang optimis, ada yang pesimis, ada yang
biasa-biasa saja menjalani hidup tanpa makna, hidup hanya sekedar mengerjakan
apa yang menjadi tanggung jawab secara rutin atau rutinitas yang membosankan,
dsb. Sikap di dalam menghadapi hidup ini tentu akan mempengaruhi hasil yang
akan kita peroleh. Untuk orang yang optimis dan positif, maka ketika ia
menghadapi kegagalan, ia tidak akan menyerah, melainkan terus berjuang untuk
mendapatkan hasil yang diinginkan. Sebaliknya, bagi yang pesimis dan negatif,
ketika ia menerima banyak keberhasilan sekali pun, ia akan merasa kurang dan tidak
puas.
Kuan-kuanen 23:17-23
memberikan nasihat kepada kita, bagaimana supaya hidup ini penuh dengan makna,
bagaimana supaya hidup ini memiliki tujuan yang jelas, dan bagaimana supaya
kita bersikap positif dan optimis dalam menjalani hidup ini. Ada 4 nasihat yang
diberikan kitab Amsal kepada kita: 1) Taat kepada Allah, karena Allah adalah
jaminan masa depan yang baik dan sumber harapan; 2) Bijaksana dalam
melangkah/mengambil keputusan (bhs. Ing. “Be wise and have enough sense to
follow the right path”), karena dengan cara itu seseorang akan terhindar dari
kemiskinan (miskin hati, materi, hidup tanpa makna, dsb.); 3) Taat dan
menghargai orang tua, karena orang tua adalah saluran berkat Tuhan; 4) Luangkan
banyak waktu untuk belajar tentang kebenaran, hikmat, didikan, pengertian
(makna hidup) dari Allah.
Dalam Kej. 3:19,
diuraikan pula tentang makna kerja keras. Kerja keras bukan hanya sekedar
memenuhi hukuman karena manusia sudah jatuh ke dalam dosa, tetapi lebih dari
itu, makna bekerja keras adalah bergantung sepenuhnya kepada Sang Pencipta.
Karena kita ini hanyalah “debu tanah” simbol dari kefanaan, kerentanan,
kerapuhan, oleh karena itu kita harus bergantung sepenuhnya kepada Tuhan. Dalam
Luk. 14:28-32, Tuhan Yesus mengajarkan tentang menentukan prioritas dalam
hidup. Ketika kita menjadikan Yesus Kristus sebagai prioritas, maka IA pun akan
memberkati kita, memampukan kita menjalani hidup ini dengan berbagai
tantangannya.
Tema: “Megermetlah
Ngaturken Perdalanen Geluh,” artinya, tentu saja kita tidak ingin hidup ini
berjalan biasa-biasa saja tanpa makna, tanpa tujuan yang jelas, pesimis,
negatif, dsb. Kita ingin agar hidup kita bermakna, memiliki tujuan yang jelas,
bahagia, optimis, dan positif. “Megermet” bisa juga diartikan hidup dengan
kesadaran penuh tentang sikap yang benar dalam menghadapi dan menjalani hidup
ini. Pekan penatalayanan kali ini mengingatkan kita kembali agar selalu
menyadari hal-hal di atas sebagaimana bahan-bahan Alkitab yang sudah kita baca
tadi, agar hidup ini bermakna, memiliki tujuan yang jelas, bahagia, optimis,
dan positif.
WARI PE-5-KEN
(Naras Pdt. L. br. Sinuhadji)
Invocatio :
Filipi 2:5
Ogen :
Epesus 4:17-24
Khotbah :
Kejadin 1:26-28
Tema :
“Nggeluh I bas Tempas Dibata”
(“Berbudaya”)
PEMBAHASEN
BAHAN ALKITAB
Kejadin
1:26-28
Manusia diciptakan
menurut gambar (Ibr. tselem - n. maskulin) dan rupa (Ibr. demuth - n. feminin)
Allah, merupakan keunikan manusia dibandingkan dengan ciptaan lainnya, karena hanya
manusia yang diciptakan menurut gambar dan rupa Allah. Dalam Mas. 8:6, “Engkau
membuatnya hampir sama seperti Allah dan telah memahkotainya dengan kemuliaan
dan hormat.” Kemuliaan dan hormat membuat manusia memiliki kemampuan untuk
berpikir dan menyadari keberadaan Allah sebagai penciptanya serta keberadaan
dirinya sebagai ciptaan.
Gambar dan rupa
menunjuk pada pribadi Allah (memiliki pikiran, kehendak, perasaan/roh, dan
kemampuan untuk memilih/memutuskan) yang sempurna (Maha). Dengan demikian
manusia juga memiliki keterhubungan dengan Allah dalam pikiran, kehendak,
perasaan/roh, dan kemampuan untuk memilih/memutuskan, walaupun tidak sempurna
karena dosa. Kemampuan untuk memilih/memutuskan ini berkaitan dengan kapasitas
moral/etis dalam diri manusia. Dalam Bhs. Karo: sentudu (sama, mirip, serupa)
ras tempasTa, si menam (hampir) seri (mirip) ras Kita.
Dengan kapasitas
yang dimiliki manusia tersebut, maka manusia diberi tanggung jawab untuk: 1)
menghasilkan generasi yang baik (“beranakcucu,” “bertambah banyak”); dan 2)
mengelola hidupnya dan lingkungannya dengan baik (“penuhi,” “taklukkan,”
“berkuasa”).
Epesus
4:17-24 & Pilipi 2:5
Pada Ef. 4:1 Paulus menasihatkan kepada jemaat Efesus agar hidup mereka
berpadanan (sesuai) dengan panggilan mereka sebagai orang-orang yang telah
masuk dalam kasih karunia Allah di dalam Yesus Kristus. Ay. 17-24 adalah wujud
konkrit dari hidup yang berpadanan dengan panggilan itu, yaitu hidup sebagai
manusia baru yang diciptakan menurut pola Allah; yaitu
dengan tabiat yang benar, lurus dan suci. Nasihat ini diberikan Rasul Paulus
karena ada sebagian jemaat yang hidupnya terbawa arus dunia dengan tabiat yang
tidak benar, tidak lurus, dan cemar.
Fil. 2:5 senada dengan Ef. 4:17-24, “menaruh pikiran dan perasaan yang
terdapat di dalam Kristus,” merupakan wujud konkrit manusia baru.
KERANGKA RENUNGEN
Manusia diciptakan Allah dengan kualitas yang baik dan sempurna. Dari
kualitas hidup yang sempurna tersebut manusia diberi tanggung jawab untuk
menciptakan generasi yang baik. Menciptakan generasi yang baik bukan hanya
berkaitan dengan mengasilkan anak, tetapi mendidiknya menjadi anak yang
berkualitas baik secara fisik, intelektual, mental, dan spiritual. Jaman
sekarang ini, cerdas secara fisik dan intelektual saja masih belum cukup, itu
harus dibarengi dengan kecerdasan mental dan spiritual.
Contoh-contoh dalam sejarah memperlihatkan bagaimana manusia dengan
kecerdasan intelektualnya menjadi senjata pemusnah bagi sesama dan
lingkungannya. Misalnya: Adolf Hitler menewaskan 6 juta lebih orang Yahudi di
Eropa. Sekitar 10 juta lebih manusia mati sia-sia dalam Perang Dunia ke-1. Dan
sekitar 60 juta lebih manusia mati sia-sia dalam Perang Dunia ke-2. Masih
banyak lagi contoh-contoh lain yang menggambarkan bagaimana manusia menjadi
mahluk paling destruktif di dunia.
Menciptakan generasi yang baik sama halnya dengan menciptakan budaya
yang baik dan benar. Tujuan awal penciptaan manusia adalah agar manusia
menciptakan budaya yang baik dan benar. Dengan kualitas yang baik yang
dimilikinya seharusnya manusia mampu menciptakan budaya yang baik dan benar,
namun karena dosa, maka kualitas yang baik itu menjadi rusak. Dosa
mengakibatkan kerusakan total dalam kualitas hidup manusia sampai dengan saat
ini. Maka timbullah budaya yang rusak. Kerusakan budaya manusia sedikit banyak
diuraikan dalam Ef. 4:17-24: tidak mengenal Allah, hidupnya sia-sia, pikirannya
gelap, keras kepala, tidak punya rasa malu, dsb.
Dalam renungan kita kali ini, kita diingatkan kembali akan 3 hal
penting. Pertama, sejak awal penciptaan, manusia hidup dalam keterhubungan
kualitas dengan Allah. Setelah penebusan Yesus Kristus dari dosa yang merusak
keterhubungan dengan Allah, maka kualitas hidup kita yang rusak itu dikembalikan
kepada kualitas hidup yang baik dan benar sesuai dengan kehendak Allah. Kedua, kita
diajak untuk menciptakan kembali budaya yang baik dan benar sesuai dengan
gambar Allah. Budaya yang mendasarkan diri pada pola Allah, yaitu tabiat yang
benar, lurus dan suci. Ketiga, kita juga diajak untuk secara kritis menilai
budaya-budaya yang ditawarkan dunia kepada kita, supaya tidak larut dalam
budaya-budaya yang menjauhkan kita dari keterhubungan kita dengan.
Tema: “Nggeluh I bas Tempas Dibata” (“Berbudaya”). Budaya di sini tidak hanya
dipahami secara sempit sebagai budaya etnis tertentu, tetapi lebih kepada gaya
hidup, pola hidup, cara berpikir, cara berperilaku. Budaya seperti apakah yang
sedang kita wariskan saat ini? Itu menjadi perenungan kita bersama.
WARI PE-6-KEN
(Pdt. Larena br. Sinuhadji)
Invocatio
:
Masmur
33:3
Oge :
Perbahanen
Rasul-rasul 15:1-11
Khotbah
:
Imamat
25:8-17
Tema
:
“Ermeriah
Ukurlah I Bas Tahun Jobel”
PEMBAHASEN ALKITAB
Perbahanen Rasul 15:1-11
Persidangen si pertama i Jerusalem ilitken erkiteken litna ajaren si berkembang
kenca kalak non-Jahudi tek man Jesus maka adi la kalak enda isunatken la banci
kalak enda terkelin. Pengajaren enda itentang Paulus ras Barnabas seh makana
terjadi perjengilen si mesangat. Dungna ersada arih perpulungen guna mengutus Paulus,
Barnabas ras piga-piga kalak anggota perpulungen berkat ku Jerusalem guna
ncakapkenca man rasul-rasul ras pertua-pertua. Terjadi percakapen si alot kenca
piga-piga kalak i bas kalak Farisi si enggo tek man Jesus ngatakenca maka si
labo kalak Jahudi arus isunatken lebe ras ikutkenna Undang-undang Musa. Kenca
si e me ersidang rasul-rasul ras pertua-pertua guna ncakapken persoalen e.
Enggo pe ndekah persidangen e lalap lenga lit kesimpulenna. Kedungenna tedis
Petrus, dingen alu berani ngataken kebenaren Firman Tuhan, maka la erndobahen
idah Dibata kalak Jahudi ras non-Jahudi, ras si kalak non-Jahudi pe iakui
Dibata alu mereken Kesah si Badia man bana pe. Kita ras teman-temanta si non-Jahudi
terkelin erkiteken lias ate Tuhan. E maka ula sicubai Dibata alu namaken beban
si mberat man ajar-ajar si labo kalak Jahudi si nini-nininta pe nai la ngasup
mersansa, nina Petrus.
Imamat 25:8-17
Perikop enda ngerana kerna Tahun Penangtangen entah pe Tahun Jobel si ilakoken
i bas tahun pe-limapuluh-ken. Dasarna, e me kap i bas wari pe-pituk-en, wari istirahat,
wari pengadi-ngadin si man persembahenken man Tuhan saja (Kel. 20:8). Bage pe i
bas tahun pe-pitu-ken, Tahun Sabat e me tahun pengadi-ngadin man juma kalak
Israel, tahun siendesken man Tuhan (Im. 25:3). Janah i bas tahun Jobel e me kap
7X7 Tahun Sabat = 49 tahun, janah tahun pe-limapuluh-ken igelari Tahun Jobel/Tahun
Penantangen. I bas wari e itandai alu sekalak si ngembus tanduk sebage momo man
kerina negeri, gelah kerina penduduk negeri meteh maka i bas tahun e ibenaken
tahun kebebasen man kerina penduduk. Erta si enggo idayaken arus mulih man
empuna si gel-gel/man kesusurenna. Asa kai kalak si enggo idayaken jadi budak
arus iulihken man keluargana. La banci erdahin i bas sada tahun e, ulih taneh
si la iperjumai ngenca banci ipan. Mungkin secara logika pasti ngatakenca akan
kekurangan, tapi nina Tuhan aminna pe la iusahai i bas tahun e, cukup nge
nakanndu iberekenNa. Janah i bas tahun e ka maka iulihken man empuna kerna
taneh warisen si enggo idayaken. E maka adi ndayaken entah pe nukur taneh
sapih-sapih kalak Israel arus bujur, rikutken piga tahun nari taneh e banci
mereken ulihna ngayak Tahun Penantangen si rehna. Adi tahunna melala denga,
menganjang ergana, tapi adi piga-piga tahun nari ngenca, la ibahan meganjang
ergana. Bisnis jual-menjual taneh arus ipalasi mbiar man Dibata. I bas bangsa
Israel la banci terdaya taneh, sabab Dibata nge si empuna taneh e. “Tanah
jangan dijual mutlak, karena Akulah pemilik tanah itu, sedang kamu adalah orang
asing dan pendatang bagi-Ku” (Im. 25:23).
Arah Tahun Jobel/Penantangen jelas maka terjadi pemulihen man manusia
ras kerina tinepa Dibata si deban. Pekesahken kita kenca erbintuas, erdahin.
Pekesahken taneh, rubia-rubia si enggo sedekah enda nampati manusia guna banci
menghasilken man manusia. Lit relasi si ipulihken nandangi budak, maka labo
rasa lalap ia budak, maka posisina jadi manusia si bebas merdeka banci
menentuken sendiri guna kegeluhenna.
KERANGKA RENUNGEN
Tahun Jobel e me Tahun Pembebasan/Penantangen, si tuhu-tuhu mereken
sukacita man taneh, man budak, man kalak musil si sedekah enda lit utangna, ija
erta warisenna si enggo idayaken iulihken man bana. Maksud Tuhan netapken Tahun
Jobel enda e me kap menjamin keadilen ras njaga keseimbangen man doni enda.
Sistem si iterapken i bas Tahun Jobel situhuna mehuli kel, i ja lit masana
terjadi rekonsiliasi antara manusia ras Tuhan, manusia ras manusia, bage pe
manusia ras tinepa Dibata si deban. Makna rekonsiliasi si patut siteladani i bas kegeluhenta.
Rekonsiliasi si terjadi labo antara kade-kade saja tapi ras kerinana relasi si
lit (rekan bisnis, tuan ras hamba/pegawai, orang tua-anak, relasi ras alam
sekitarna).
I bas tradisinta la lit tradisi bagi si ilakoken kalak Israel, walau pe
akhir-akhir enda enggo lit mulai ilakoken tradisi saling memaafken i bas acara Natal
entah pe Tahun Baru. Walau pe masih i bas lingkup antar keluarga/teman dekat
ras hanya terjeng saling memaafkan tanpa iikuti alu mengembaliken taneh,
barang, erta warisen si enggo idayaken, umpamana. Kita la bali ras kalak
Jahudi, sebab kita enggo itebus Tuhan alu darehNa si badia. Ertina, setiap saat
terjadi rekonsialiasi antara kita ras Dibata bage pe antara kita ras
teman-temanta la perlu nimai waktu 7 entah pe 50 tahun bagi bangsa Israel.
Setiap saat banci ilakoken, sabab kita enggo leben itebus Tuhan. Kita enggo
itebus Tuhan alu darehNa si badia, e maka la lit nari perbedaan antara kalak
bayak, ras si musil, erpangkat ras la erpangkat (Ogen).
Secara khusus, man banta kalak si tek, maka Tahun Jobel e me kap Tahun Penantangen,
pembebasen i bas kuasa dosa ras maut. Geluhta enggo ipulihken Tuhan. Banci jadi
la nari lit perbudaken tapi banci lit denga kita si terikat kuasa kedangingen,
cian, la siakap senang keluarga entah pe temanta maju/sukses, elem-elem, rsd.
WARI PE-7-KEN
(Pdt. Larena br. Sinuhadji)
Bahan
:
Lukas
22:14-20
Tema :
“Persadanta
Ras Jesus Erbahan Kita Megegeh”
PEMBAHASEN BAHAN ALKITAB
Lukas 22:14-20
Ope perikopta, Jesus enggo mereken perentah man Petrus ras Johanes guna
erbahan persikapen man-man Paskah. Paskah memperingeti bebasna bangsa Israel i bas
perbudaken Mesir nari (Luk. 22:7-13). Kenca seh jam man, kundul Jesus ras
ajar-ajarNa janah ikatakenNa maka mesikel IA man ras ajar-ajarNa ope IA
ngenanami kiniseran. Sekali nari Jesus mberitaken kerna kiniseran si bakal
ialamiNa. Ibuat Jesus roti, ertoto IA ngataken bujur man Dibata. Icepik-cepikNa
roti e jenari iberekenNa man ajar-ajarNa alu ngataken: “Enda me dagingKu si
ibereken man gunandu, bahanlah bagenda guna peringet-ingeten man BangKu.” Je nari ilanjutken Jesus alu
muat calung, janah nina man ajar-ajarNa, “Arah calung enda Dibata erbahan padan
si mbaru si isehken alu darehKu si mambur gunandu.”
Arah kai si enggo ilakoken Jesus ras ajar-ajarNa i bas perjamuan
terakhir maka lit dua hal si nitekanken Jesus:
- Man Roti ras minem anggur ncidahken kiniersadan antara Jesus ras ajar-ajarNa bage pe kiniersadan di antara murid-muridNa.
- Man roti ras minem anggur merupaken peringet-ingeten kerna karya penebusen si enggo ibahan Jesus. Roti sicepik-cepik si merupaken simbol daging kula Kristus si ngenanami kiniseran isalibken, mate ras keke i bas si mate nari. Anggur merupaken dareh Tuhan Jesus si enggo mambur guna ngalemi dosa-dosanta.
KERANGKA RENUNGEN
Batu peringeten/monumen biasa idiriken dalam rangka mengenang jasa
pahlawan. I Medan lit patung Jamin Ginting, Pahlawan Kalak Karo. I Surabaya lit
Tugu Pahlawan si ibangun dalam rangka mengenang keberanian Arek-arek Surabaya
mpelawes Belanda Surabaya nari. I
Jogyakarta lit monumen Yogya Kembali, si ibagun guna mengenang pertempuren Serangan
1 Maret 1949. Ras melala denga si deban.
Kai si ilakoken Jesus ras ajar-ajarNa pe i bas perjamuan malam terakhir
ope IA ngenanami kiniseran, merupaken peringet-ingeten kerna kiniseran sialami
Jesus i bas IA nebusi dosa-dosanta. Arah kita nginget kerna pengorbanen Tuhan
Jesus, njemba kita semakin setia erkemalangen man baNa, tetap kita ngataken
bujur dingen la kita mbiar i bas ngalaken erbage-bage kiniseran erkiteken Kristus
(lihat penjelasan bahan renungan).
Sakramen Perjamuan Kudus/Lakon Persadan Si Badia itetapken gereja
erpalas ku bas kai si enggo ilakoken Jesus ras ajar-ajarNa sebage
peringet-ingeten kerna karya penebusen Jesus. Bas GBKP pelaksanaan Lakon Persadan
Si Badia 4 kali ibahan, kenca dung Pekan-pekan 3 kali ras i bas Kebaktin Jumat Si
Mbelin.
Tema : “Persadan Ras Jesus Erbahanca Kita Megegeh.” Arah Lakon Persadan Si
Badia icidahken man banta persadanta ras Tuhan ras persadanta ras sapih-sapih
kita. Kundul i bas sada meja ras Tuhan ras-ras man ras minem. Ope kita bengket
ku bas Berita Si Meriah, maka Kalak Karo enggo nggeluh i bas persadan si nteguh.
Runggu, erbahan rumah si waluh jabu alu ras-ras, ngeripe tupung lit
keluarga/anak kuta kesusahen. Seharusna kenca kita enggo bengket ku bas Berita
Si Meriah, kiniersadanta reh teguhna, sabab Kristus sebage palas kiniersadanta.
Adi la kin megegeh kinitekenta, roh dunia, roh zaman banci erbahanca terkikis
kiniersadan e. Egois, individualis, bengket ras mbeneken kiniesadan e. “Bersatu
kita teguh, bercerai kita runtuh.” Kristus si enggo mpersadaken kita, kaya-miskin,
dilaki-diberu, beda suku, beda negara. Ula kari hebaten kiniersadan merga
asangken gereja, sabab gereja la banci mereken solusi erkiteken kurangna
kinieradan. Gereja sebage kula ni Kristus si enggo lit erkiteken pengorbanen
Kristus hadir sebage sira, terang man doni, nehken kekelengen alu la erayo-ayo,
bernisiatif mereken solusi i bas lit masalah anggotana bage lingkungan i ja
gereja hadir.
Bujur Pandita ibas kerina tulisenndu, sijadi masuken man kami ibas kami maba Kebaktin Pekan Penatalayanen tahun enda, Dibata simasu-masu kerina Pelayanenndu .........Salam Soli Deo Gloria.
BalasHapusBujur ning kami pe man bandu Runggun GBKP Tg. Pura Gebang, Dibata si masu-masu kita i bas pelayanenta ... Salutem in Christo.
Hapus